20 юли 2011 г.

Пукани, печени, мариновани...

какво друго, освен чушки. Зимата не сядаме на масата без чушлета - рибки, чорбаджийски, камбички или дори люти арнаутски. Сега пък е времето им да се приготвят :)

      Днес сутринта изненадах жената в едно магазинче за зеленчуци, търсейки чорбаджийски. Рано било. Е, и аз я изненадах казвайки, че още миналата седмица сме си набрали от село.  Гледа ни мама, не мога да се оплача.  Друг е въпроса, че  свършиха много бързо  - девойчето Жул решила, че и се хапват и си изпържила още в понеделник.
И както каза: "Изтървах олиото, стана малко блажно, но беше вкусно" swoon  А за компенсация пропусна две следващи хранения.

Тези са няколкото ни любими  вида. Пържени -  като сиврия - за бърза консумация - видях от Жоро Бордовски  и достойно оцених; мариновани в буркан - които основно правим за зимнина; а подобно на тях и люти опукани чушлета, които също като чорбаджийските могат да се хапват или веднага, или да се затворят в буркани за зимнина. За която понякога си мисля, че ми отиват всички почивни дни през лятото, но това е друга тема. 

1. Мариновани пържени чорбаджийски чушки 


които могат да бъдат рибки, камбички или друг сорт.  Признавам си, че най-много ми харесва сиврия, така изпържена и маринована.  Точни пропорции няма. Според желанието за пържене (през лятото) и апетита girl_haha  

* Чушките се измиват, подсушават. Дръжките им се отрязват късо - по желание. 
* Надупкват се със шишче или вилица по дължината на 3-4 места (това се прави да не пукат) 
* Пържат се във врящо олио - маслена баня, докато си сменят цвета. 
* Изваждат се в предварително приготвена марината от: оцет/олио (зехтин)  -  3/1 части, сол, захар, любими подправки - тук слагам дафинов лист, магданоз, целина, или копър.  А може и комбинирано. Ориентировъчно оцет, олио, сол, захар - 300 мл оцет, 100 мл олио/зехтин, 1 ч.л. сол и 1 или две ч.л. захар - зависи  дали искам в този случай да са сладникави. 
* Купата, в която се мариноват се покрива с капак/свежо фолио и прибира в хладилник; достатъчни са 30-40 мин.  и може да се хапват.   Ако свършат бързо и остане марината - може да се използва за още една партида. В това количество обикновено събирам около 400-500 гр. чушлета.
Да спомена ли, че със сирене много вървят girl_haha  И няколко скилидки чесън в маринатата.

2. Пукани мариновани  чушки


Това ми е изпитаната рецептата през годините за пукани чушлета за зимнина - чорбаджийски, рибки и люти разни.
И тук точна рецепта няма, приготвям си бурканите, чушките, подправките и започвам. 
Давам пропорцията за компотен буркан - 0.780 или 0.800 л.; за по-малките буркани си разделям пропорционално на 2. Тук е малко пипкаво, защото никога не улучвам точно колко буркана ще отиват на приготвеното количество чушки, затова приготвя повече подправки, а оцета и олиото стоят под ръка, ако трябва друг буркан - зареждам набързо.  Но пък другите чушки, които са с аспирин, натриев бензоат или заварени никак не се харесват у дома.  
И пак ако  :)) са за зимнина, много е удобно в правенето да се включи  жокер "помощ от родител"  или в редки случаи съпруг -  единият се пече на огъня,  респ. пука чушлетата, другия ги нарежда и затваря в бурканчетата. Тук вече имам предвид количества над 5-6 кг., с които сам човек е трудно да се справи, а на котлона ще падне едно голямо пукане, пържене, мрънкане.....
Чушлетата (измити, подсушени и с отрязани дръжки - до шапката) се пукат от двете страни на ламарина на огън;  на плоча на огън; с горелка или на плоча на котлон, ако количеството е малко и се приготвя  или за бърза консумация, или малко по малко да се направят бурканчета за зимнина. Имам предвид плоча на нормален котлон, а не стъклокерамичен,  макар че аз успях да го изчистя и не остана петънце. Но повече експерименти на него не бих си правила. Когато се правят на огнище е трудно да се обръщат една по една,  затова се взема една по-широка решетка, с която се разбъркват, обръщат и изваждат чушките.

За 1 буркан (0.8л.) са необходими: 
1 равна с.л. сол 
1 с.л. с връх захар 
1 с.л. олио или зехтин
80 мл оцет
3-4 скилидки чесън, ако са големи - срязани на 2-3
5-6 зърна черен  пипер 
целина, магданоз - едро нарязани

Всичко това се поставя в бурканите. 
В съд се завира вода, която трябва да се поддържа много  гореща. 
Приготвя се място, на което ще се обръщат бурканите - старо одеало, или дебели кърпи и още една дебела завивка,  с която да се покриват отгоре и да ги държи повече време топли.

* С горещите, опукани чушки се пълнят приготвените буркани, доливат се до ръбчето с  вода, затваря се веднага буркана (ако е компотен минавам и ръбчето на капачката с гърба на ножа) и обръща  върху капачката.  Завива  се с покривката и оставя така на топло, докато изстинат - поне 8ч. 
Ако има време и възможност - между тях се поставя по още стръкче подправка и скилидки чесън.
Тук  ще добавя нещо, което аз го знам и правя, но се оказа, че трябва да го спомена :))) има възможност да се увеличи количеството оцет, ако обичаме по-киселичко, или намали захарта, ако не обичаме сладникави туршии.

3. Опукани люти чушлета
Тези долу са люти; тия същите, които се появяват в късна зима на пазара, заливат го през пролетта и предлагат до късна есен. И колкото по-твърди и с резки са горе, до дръжката, толкова по-отровно люти са. Много, ама много люти. Когато се опукат и мариноват, част от лютивината изчезва (еееййййй толкова  мъничка обаче).  Тях ги правя често и през лятото, но до скоро след опукване, мариновах както пържените  горе - зехтин, олио, магданоз и чесън. Наскоро в Черешката на тортата във вечерта си Вики от Мастило започна да ги приготвя и надзираващия ги шеф Иван Манчев коментира, как би ги направил със ситно нарязани кубчета домати. 
Това са: 

* опукани люти чушлета, прибрани в торбичка, за да се задушат и обелят по-лесно.  10 мин. са достатъчни. 
* През това време в купа се разбъркват оцет и зехтин - 2/1 части, малко сол, щипка захар.
* Поставят се вътре обелените чушки и оставят да се мариноват за 20-30 мин. 
* Изваждат се в чиния и обилно "завиват" със смес от: 
ситно нарязан обелен домат, много магданоз и ситно нарязан или пресован чесън.

  
На престрашилите се - да ви е сладко, пардон люто heat 
И пак ще се оплача, че времето през което писах тази публикация е равна на времето, през което бих опукала и прибрала в буркани около 5-6 кг. чушлета. wacko2  
Всички участващи чушки и чушлета на снимките са собствено производство. newsm68

И един поздрав за търпеливите да ме четат :))   от незабравимата Стефка Съботинова.



41 коментара:

  1. Охаааа, Пепи, тук вече ме улучи, обожавам такива благинки.:))) Страхотни са твоите.:))

    ОтговорИзтриване
  2. Пепи, ако има нещо, което да ме изкуши,когато съм на диета,това са люти чушлета.Независимо колко са люти ги ям всякакви!Твоите предложения много ми харесват!Поздрави:)

    ОтговорИзтриване
  3. Пепи,много подточки,много нещо!Май обаче никаде не отбеляза колко много пръскат пустите сиврии,докато се пържат!Не за друго де,ама психически да се подготвят упрятните домакини,че ще се омаже де що има плот :))!
    И въпреки това са безбожно и невъзможно вкусни пущините!
    Браво на девойчето,има воля за компенсации!!И за реализации!Бе ще ни надминат тез нашите деца,само гледай :)) !
    Добре се подготвяш за зимата,похвала ти давам голяма и от сърце!
    А това за бързото приготвяне,което е по-кратко от писането,пак ще го подмина,че ми действа подтискащо :)) !

    Поздрави,миличка!

    ОтговорИзтриване
  4. Охаааа, Пепи, страхотно! Лютичките чушки не ги уважавам, ама не лютите са друга работа. Добре, че има и такива :)) И на мен мама ми прати тази седмица чорбаджийски чушки и хич не им е рано :))) Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  5. Ох, толкова са вкусни :)))))
    Обожавам ги и аз като Жул, нямаше да им простя!
    Е, не съм сигурна, че щях да пропусна цели две!!!хранения!
    Поздрави, Пепи малко прохлада!

    ОтговорИзтриване
  6. Пепи,и у нас много уважаваме тези чушчици,и пържени и пукани!Имам готово бурканче пукани за бърза консумация,за зимата - по нататък ще се правят :).Аз ползвам стар тиган за пуканите,само го стръсквам да се обърнат чушлетата от всички страни и после изсипвам в буркана.
    Спокойна и усмихната вечер!

    ОтговорИзтриване
  7. Вкусно. Хубав избор при теб, Пепи :)

    ОтговорИзтриване
  8. Много ги обичам във всичките варианти, но в градината не са станали още...
    Прегръдки, Пепи и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  9. Пеп-чо, аз много люто не ям, по-скоро млади чорбаджийски и най са ми хубави пукани, с чесън и оцет после, мммм...обаче твоите както си ги строила ми се приядоха, честно.
    Пък Еликсирчето има червена точка за коментара си, щото се разхилих с глас и събудих малкия...
    Прохладна да е нощта ти желая!

    ОтговорИзтриване
  10. сега ще чета аз какви ги е писала тя.
    И аз не мога да ям люто, Мариета, понякога правя напъни и стигам до леееко люто, но... бързо се предавам. Най-добър за мен резултата постигам, когато сложа 2-3 люти при чорбаджийските.
    Благодаря ти, при мен е прохладно :) Дано и при теб да е така!

    ОтговорИзтриване
  11. Ронка, Катерина, от една кръвна група сме май :)
    Еликсирче, може, не чети последните редове :))
    Пръскат сивриите да. Аз съм го писала някъде преди към една рецепта, но - когато пържа сиврии покривам тигана с парче картон, облечено в хартия за готвене но с такива размери, че в два от краищата да излиза парата. Затварям, пържат се; отмествам - изчаквам 2 мин. да спрат да цвърчат, отварям, обръщам и пак пържа от другата страна. Иначе на открито - да, голямо мазало става :))
    А между другото - горе го написах за чорбаджийските - отнася се за всички - когато са надупчени, не цвърчат и не гърмят толкова - ни пържените, ни печените.
    Дани, Жул е твърде млада )) може да издържи два пропуска.-
    Таня, благодаря, поздрави и на теб!
    Веси, не съм се сещала за стар тиган пък за апартаментски условия. Имам, следващия път няма да изпробвам плота, благодаря ти много за съвета.
    Еви, ама при вас е по-студено, ще станат :) Прегръдка и за теб и прохладна вечер!
    Зори, тези дни като ги правих се сетих за твоите с чубрицата; следващия път ще пробвам и тях, не съм ги забравила, че ме грабнаха :)) с тази подправка съм израснала, но през годините остана да я ползвам само на леща, мусака и смесена с риган - на пица.

    ОтговорИзтриване
  12. Ооо, и аз си падам по чушките, особено пикантните :-) Всички вкъщи сме любители на лютивото!
    А сега ти ми припомни и на мама специалитети :-)
    Успешна подготовка за зимата, Пепи!

    Поздрави, Милена :-)

    ОтговорИзтриване
  13. Мариетка,сори!Поемам си вината веднага!:)

    Пепи,как няма да чета,че за какво съм дошла аз тука?!Чета си всичко най-чинно!
    Ако знаеш с какъв тежък стъклен похлупак ми е тигана,сигурно има 2 кила,и пак пръскат пущините,че както са и надупчени,ужас!Бре,викам си,отде им идва тази сила,ни капак помага,ни дявол?! :))
    Обаче като ги вкуся ....и моментално забравям за поразиите!И аз не съм много по лютото,чат пат хапвам,но умерено люто,колкото за апетит!

    Хубаво утро и спокоен ден,Пеп!

    ОтговорИзтриване
  14. Пепи,
    чета те най-старателно и преглъщам - всички изглеждат неустоимо вкусно. Обичам пържените чорбаджийски чушки /мисля си, не че е по-различен сорт от т.нар. "козирог"/ в компанията на патладжан и тиквички, казваме му "лятно мешано". Много ми хареса твоята идея за марината.
    Поздрави за кулинарния ви тандем с Жул,
    хубаво и усмихнато лято, Диана

    ОтговорИзтриване
  15. Да, Дианка, Кози рог също е едно от имената на тия, а в селото на Мишо, където има голяма зеленчукова борса пък му казват "гръчки", което дори не знам дали не е преиначено от "Гръцки". Както и да е, чушката е видима :)
    Благодаря, ще предам поздрави на Жул.
    Милена, пробвай сама :)
    Еликсирче, пак ли си ти :))) Чревоугодничеството иска жертви, нали :) И аз мразя да пържа, ако ме питаш. Ако имаше кой ...

    Хубав ден, дами!

    ОтговорИзтриване
  16. Ммм, невероятни изкусителни люти чушлета! И това блюдо, което си представила.... и което обезателно ще пробвам при възможност! Много апетитна публикация - както винаги! :) Хубава вечер от мен.

    ОтговорИзтриване
  17. Почна да преглъщам рано сутринта:) Аз не си падам много по лютото, но умирам за такива чушлета:)

    ОтговорИзтриване
  18. И аз много ги обичам тия пукани, печени, пържени, мариновани и сладки и леко лютиви...
    Благодаря за чудните рецепти!

    ОтговорИзтриване
  19. Благодаря, Виолета! Надявам се да ти хареса :)

    Лулу, може и не люто, ама пукнати да са :))

    Радвам се, че ти допадат, Вили! Добре дошла в моето местенце :)

    ОтговорИзтриване
  20. pep-4o, много благодаря за рецептата. Взех си малко чушки, но аз ги знам като "гръцки", разрових се за рецепта в нета и не намерих нищо, накрая попаднах на снимката на Мариновани пържени чорбаджийски чушки и "видях" моите. Естествено познах заглавието и ника ти ;) нямаше начин да не се доверя, получиха се страхотни мариновани чушки.
    Мерси!!!
    anny_

    ОтговорИзтриване
  21. Ани, много ме радва, че си намерила тук "твоите" чушки - пък с каквото и да било име.
    В селото на мъж ми също се знаят така - дори леко кривнато на "гръчки". Както и да е, важно е зимата да има да се хапват :))

    ОтговорИзтриване
  22. Не разбрах маринованите пържени чушки могат ли да се затворят в буркан или само пуканите стават? Защото аз лично предпочитам пържените,но искам за зимнина....
    Пепчо,почвам ти подред рецептите за зимнина

    ОтговорИзтриване
  23. Хайде, а аз тези дни ще пусна Апетитка-та, че съм я забравила тук да сложа.

    Мариновани пържени не съм затваряла в буркани, прекалено меки ще станат,ако се залеят с вряла марината. Можеш да пробваш ако искаш 2-3 бурканчета, но + 1 аспирин (или 1гр. натр. бензоат на 1кг) и ще знаеш за догодина.
    Макар че, пуканите ако направиш с повече олио вътре ще получиш подобен резултат.
    В буркани - само пуканите.
    Правя (но рядко) и едни сурови - кисело-солени са, те са хрупкави, но и тях не съм сложила тук. Идните дни ще.

    ОтговорИзтриване
  24. Пепчо,благодаря за експресния отговор :) Та какво предлагаш значи ? Да ги пукам в олио,така ли? Аз си мислех на сух тиган се пукат :(
    И ще чакам с нетърпение апетитката ти ;)

    ОтговорИзтриване
  25. нееее, пукат се на сух тиган, ламарина или някаква такава плоча, дори скара.
    Но - по рецептата на пуканите в буркан - правишщ пържени и затваряш, с хапче Аспирин.

    ОтговорИзтриване
  26. Чорбаджийски чушки и чушки козирог едно и също нещо ли са?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. да, както и някъде познати като "гръцки". Макар в последните години да излезе нова разновидност на тях, но предполагам е селектиране - по-едри са те и по-дълги. А "старите" чорбаджийски са по-тънички и малко по-къси. Месото, семниците вътре - са еднакви.

      Изтриване
  27. vsi4ko e tolkova vkysno ako moje da go prigotvi dryg

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Някой път не се получава друг да го приготви :) И тогава се упрятаме и правим :)

      Изтриване
  28. Пукането на чушки всякакви ги правя в парти грил. Подреждам ги в тавичката,слагам отпред една плочка теракота да се задушат и стават ОК. Това е за по-малки количества!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може! Щом така ви се харесват. За мен парти грила е с малка мощност и те вместо набързо да се опукат успяват и да поомекнат.

      Изтриване
  29. Направих пържените чорбаджийски, настъргах и морков в маринатата станаха просто разкош.

    ОтговорИзтриване
  30. Само не разбрах как се пукат "пуканите" чушлета ?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ами както се пукат всякакви чушки :) Не печени, а пукани - на плоча, на котлон, на ламарина.... силно загряти и да им "загори" кожицата тук там - това са пукани. Дори звука, който издават е пук-пук... от там е името им.

      Изтриване
  31. Boginq si.....vsichko,prigotveno po tvoq recepta e,vse edno ot kuhnqta na baba...blagodarq

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че имате такива асоциации :) Баба винаги звучи вкусно :)
      Поздрави!

      Изтриване
  32. Здравейте, ще правя пукани чорбаджийски чушки по вашата рецепта, но аз обичам да са леко по-кисели и пикантни. Колко да увелича оцета и съответно захарта? Знам, че е относително, но все пак. Чесънът и черният пипер, ако се пропуснат ще се промени ли много вкуса?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Щом искате да са по- кисели, съветвам Ви да погледнете тази рецепта https://pep-4o.blogspot.com/2015/08/blog-post_17.html (копирайте линка, така не е активен)
      Иначе просто доливайте с оцет и сложете още лъжица захар. Но в онази рецепта дозата е точно. Чесънът спокойно може да прескочите - той и черния пипер са за аромат.

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...