7 декември 2011 г.

Сълзици

     Това са любимите ми сладки от тоталитарно време. Онова време, в което  ако искаш сладки - трябва да си направиш. Никакъв избор на магазина или в сладкарницата, в който в изобилие има само обикновени вафли, чайки и детски закуски.  
     Сълзиците бяха широко разпространени  също, но тогава си правехме и бутертестото сами. Никакви такива глезотии като готово, което лежи у дома или в магазина във фризер и чака на някого да му се приядат.
Или както би казал Манго  колко им е лесен  на българите живота -  "Вади, печи, яж".
     Сега са любими на госпожицата ни  и си ги нарича "Захаринки"   С колкото повече захар по тях да хрупа, толкова по-добре. 

 

Рецепта и продукти тук е силно казано. 
Трябва пакет бутертесто, кристална бяла или кафява захар и 1 белтък. Повечето се продава във формата на навит лист, който само трябва да се поръси със захар, навие и изпече.  Но в ЛИДЪЛ  пакетите са правоъгълник с тесто, който трябва и да се разточи на лист. И ако пак си спомним за приготвянето  на самото тесто  преди години..... това си е нищо работа.  

* Масата или работния плот се поръсват със захар.  
* Листа тесто се разстила върху нея (ако е буца тесто като в Лидъл - предварително се разточва).
* Точилката се прекарва 2-3 пъти по целия лист тесто, за да прилепне отдолу захарта. 
* Белтъкът се разбива с вилица и намазва тестото; отново се поръсва със захар. И отново с точилката  се притиска, за да полепне. 
* Листът се обръща обратно  така, че намазаната част с белтъка да остане отдолу. 
* Навиват се двата края един към друг,  за да се срещнат в средата (ако се навива по дългата страна, ще се получат по-хубави охлюви, но това съвсем не е важно)  Може да се навие и на съвсем обикновено руло, така вместо "сълзици" получаваме "охювчета" 

* Ако тестото е съвсем омекнало от работата се прибира във фризер за 10 мин. да стегне. 
* С остър нож се режат  сълзиците/охлювчета, нареждат на ~ 2см. разстояние една от друга на застлана с хартия за печене тава (или без хартия, в тава, напръскана с вода) и  пекат на загрята фурна на 180-190* до зачервяването им.




Ако пък случайно някой получи факс отгоре (често ми се случва) и тръгне да прави бутертестото сам, ето моята изпитана рецепта за него. 

200мл топло прясно мляко
50г  разтопено масло
1 к л сол
1 с л оцет
100г  захар
1 яйце
брашно -  приблизително е около 400-500г. е, но трябва да е за тесто, което може да се точи.

масло за намазване - около 250г

От тези продукти се меси тесто, докато започне да не лепи по ръцете.
Дели се на 2-3 топки
Всяка топка се точи на максимално тънка кора.
Намазва се с четка с разтопено масло и се прегъва, пак маже и така, докато се получи малко кубче.
Престоява 1ч. в хладилник
Отново всяка кора се точи тънко и се маже и сгъва по същия начин
Пак престоява 1 час
Точи се за трети  път, намазва се и се завива на руло.
Реже се или на кръгчета, или се правят с ръце като сърчица, сълзи като от по дължината  се прави "улей" с гърба на ножа, от другата се издърпва навъ, за да се получи "сърчице". Печенето е вече ясно. 

17 коментара:

  1. Пепи, надявам се да съм по-отпред на опашката за вкусните сълзици:),че да си взема предпоследната:)
    Да си призная честно,никога не съм ги правила,а когато ми се приядат си купувам.
    Рядко ям нещо сладко,но това определено е от предпочитаните от мен!
    И като чели единствено тези останаха същите,като по татово време:)
    Ако извадиш и рецептичка за златна есен...ще умра от кеф;)))
    Прегръдки и хубав ден:)

    ОтговорИзтриване
  2. Пепи,

    Много отдавна не съм правила от тези сълзици!Като охлювчета са още по-красиви!Чудесни снимки!Веднага си пожелах,като ги видях в ръката на дъщеря ти!

    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  3. Защото и ти ги обичаш, нали Еви, виждала съм при теб - страхотно изглеждат! Прегръдка :)

    Вземи си, Кате, почти винаги имаме в кутията :))
    Но рецепта за "златна есен" не очаквай, нямам.
    Хубав ден и на теб да е!

    Бети, да си призная охлювите са ми по-лесни да ги режа :)) Благодаря, поздрави и на теб!

    ОтговорИзтриване
  4. Чудесни сълзици са станали,няма как да не се наредя на опашка за почерпка!:)))
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  5. Чудесни са. Браво. Идвам на гости на по кафе и сълзици. Ако все още ги има.

    ОтговорИзтриване
  6. Ти тръгни, аз ще изпека.

    Да почерпя, Мира, щом казваш :)

    ОтговорИзтриване
  7. Пеп, чудесни са :)
    И аз правих вчера и носих у сестра ми за Никулден и потапяхме в дюлевата вкусотия :)
    Купих тесто на Белла то се оказа 400 г и ми приличаше на парцалче!
    Толкова малко ми се видя!
    Най-хубаво е в Лидъл!
    А твоето тесто е много интересно и различно!
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  8. И аз много ги обичам:)
    Чудесни са станали твоите, Пепи -
    много хубаво се открояват слоевете, а оформените спиралки са оригинални и ефектни.
    Сърдечни поздрави и да ви е сладко, Диана

    ОтговорИзтриване
  9. Помня ги и аз старите сълзици :) честно да си кажа, не одобрявам особено бутертестото, но на сълзици, тригуни, канелени пръчици и други такива го хапвам :)
    Прегръдка, Пеп и хубаво утре!

    ОтговорИзтриване
  10. Пепчо, много апетитни, а и чудесна идея за маникюр :) Първо ще се възползвам от второто :)) Рецептата е от лесните и бързите, затова ще я използвам! Засега си вземам една :) Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  11. Дани, ама ти от Бела си купила малката разфасовка :) Тя до никъде не стига...
    Благодаря ти, Дианка, всички ги обичаме тези многолистни бисквитки.
    Е, Зори, понякога малко мързел е .... добре дошъл :)
    Кате, да покажеш... маникюра :)

    Поздрави и на вас, дами и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  12. Пепи,трябва да съм много слободясала,за да получа факс за нещо,дето го има готово на магазина в приличен вид и вкус,говоря за бутер тестото.
    А иначе от сълзиците,захаринките,охлювчетата и всички подобни названия бих си взела с пълни шепи,защото мнооого ги обичам!Такива едни хрупкавички,супер са!
    Я издай сега кой ти изрисува маникюра и кажи,че си ти да ми образуваш двойна завист :)!
    Хубава вечер,миличка!

    ОтговорИзтриване
  13. Пепи, благодаря за идеята. Аз също много харесвам сълзици. Правила съм по-рано, но не знаех, че така се обработва с белтък и захар. Просто след навиването и нарязването ръсех захарта върху охлювчетата. Но вече ще зная.
    Весели празници!

    ОтговорИзтриване
  14. Станислава, мажа и ръся, за да полепва повечко захар по тях :) иначе имам оплаквания, че пада и е малко.
    Весели празници на теб!

    Роси, не завиждай :) от къде у мен толкова търпение, че да стоя на едно място, да ми рисуват маникюра. Тоз нокът е на девойчето и цитирам "Безкрайно грозен, как можа да го хванеш?".
    Но всъщност понякога като си останем по женски сядам да ме изрисува. Тя се справя доста добре с тази работа и се пробва върху околните си.
    Хубава вечер на теб!

    ОтговорИзтриване
  15. Правила съм ги само с готово тесто, ама с правено - сложно ми се види:) Иначе аз ги правя само тесто със захар и моите не се получават хубави като твоите:) сигурно, защото не го точа, а си играя да режа много тънки ленти и да навивам, а после да притискам в захарта. Ще опитам тази рецепта с разточването, че вкъщи са любими:)

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...