18 декември 2011 г.

Толумбички



Обичам неделя вечер....... да седя пред  два екрана и хем да гледам един добър в последните години български сериал, хем да надничам  по сайтове, форуми и да се опитвам да напиша някоя рецепта тук.
Най-ми е лесно, когато публикувам такава, която съм пускала преди години във форума на Гответе с мен,  лутам се между няколкото снимки, които пък след още по-дълго разглеждане съм оставила като най-добрите Laughing Laughing и накрая пусна всичките 3-4, защото неведнъж съм казвала, че се имам за решителен човек, харесал и капарирал апартамент за 10-мин.,  а  се колебая на някакви си 4-5 снимки на чинии от един и същ ъгъл.... 
Всичко това  - спокойното, разбира се, докато не цъфне авджи  на вратата....  и се наложи да зарежа и двата екрана.....



Но и той обича толумбички. Мнооооого повече от всички нас дори.  Имаше период, в който ги правех много често. Напоследък, заради разнообразните сладки и сладкиши, които бликат от кулинарните блогове, ги бях позарязала.

Продукти:  за една голяма, прилична доза от две тави :)) 
300 мл. вода (или 50/50 - вода/прясномляко)
130-140 мл. олио (пак или- 50/50-  олио/масло)
щипка сол
5-6 яйца.
 2 чаши  / по ~ 300 мл /  брашно



Приготвяне:
* Водата и олиото с щипката сол кипваме;
* Отместваме от  котлона. 
* Брашното прибавяме  на 2-3 пъти  и бъркаме с дървена лъжица или шпатула , докато започне да се отлепва от стените на съда.
* Сместа  оставяме  да изстине  и  прибавяме едно след друго яйцата, докато ги поеме и се получи лепкава каша, която като я дръпнеш - да се къса.  Не трябва да е нито много мека, нито твърда; Едно такова средно положение, което като се шприцова - да се запазват резките от накрайника на шприца.
* Тук вече е малко сложно - или се шприцоват на намаслена хартия или фолио, нарязват и после пържат, или това, което на мен ми е  по-лесно -  да напълня  големия щприц и в тенджера с много олио - за маслена баня - шприцовам цял кръг от сместа. Веднага с ножицата нарязвам на малки парчета. Така е бързо, лесно и чисто.



* Олиото трябва да е вряло - много е важна степента на котлона. Не трябва да бъде на мах., защото се пържат бързо, а отвътре остават сурови, но не трябва да бъде и слаб, защото ще поемат повече мазнина. На котлон  с 8 степени - пържа на 6. 
* Когато се изпържат от едната страна, почти всички се обръщат сами, но ако не - помагаме им :)) и ги пържим и от другата.  Изваждаме с решетъчна лъжица в тава.

Сиропиране:
на тази доза  толумбички са достатъчни 3-4 ч. захар с 4-5 чаши вода  ( от по 240мл.), 3-4 ванилии или ром  1 каф.чашка  (50-60мл) 
И за да са добре сиропирани  - потапям по няколко за 1-2 минути във врящия сироп,изваждам в тавата , а накрая останалия сироп го  сипвам върху подредените вече толумби. 


Същото тесто ползвам за еклери и бине-суфле :))

30 коментара:

  1. Пепи, обичам ги от дете!
    При нас им казваме "тиквички"
    И когато отидох да следвам в София се чудеха в сладкарниците какво искам :)
    Само нямам търпение да ги правя и затова се черпя от твоите!
    Прегръдка и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  2. Мммммного обичам и не съм правила от хиляда години, аз ги пека :) така че го карам съвсем мързеливо :)
    Поздрави, Пеп и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  3. Дани, то при вас доста неща имат различни имена :)) НЯма да забравя аз пък, хапвала доста странджанки като малка в Бургас, как после в Ямбол трябваше да ги посочвам, за да ме разберат какво искам :)))
    А тиквички може би от другото им име - Тиквени дръжки - ще да е :)

    Черпя те, този път виж, доста има :))
    Хубава нова седмица и на теб!

    ОтговорИзтриване
  4. Пепчо, супер си, това ли е прочутото парено тесто? Не съм го правила досега. Ще се възползвам от рецептата и съветите ти! Току що качих в блога на Жоси рецепта за толумбички, но с извара:). На една вълна сме! А при нас им казваме тиквени опашки:):):) Приятна и сладка вечер!

    ОтговорИзтриване
  5. Опашчици, а :)) Преди години имах рецепта за тулумбички с крема-сирене, но ..... явно това го правя по-добре.
    Кенди, това е парено тесто, да. Тук имам и едно предястие - пица от парено тесто, страхотна е и тя.
    Лека нощ на теб!

    Зори, ама и по-здравословно го караш с печените :) Чувствам се виновна... Хубава нова и празнична седмица и на теб!

    ОтговорИзтриване
  6. Ох ох как обичам толумбички, като дете веднъж така злоупотребих с тях, че ... не ми се говори :))) Ама то 5-6 гоооолеми толумби си бяха :))) Само няколко години по късно отново ги подхванах, но вече с едно наум :)) Чудни са Пепи! Трябва да изпробвам рецептата ти !
    Хубава нова седмица Пепи и много усмивки :)

    ОтговорИзтриване
  7. Пепчо,
    значи освен с дивеча, си много добра и на толумбичките:-)
    Аз ще си взема от твоите, защото съм достатъчно мързелива да се захвана с приготвянето им;-)
    Напомнят ми за детството;-)
    Хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  8. Много сочни тулумбички си поднесла!Веднага се наредих с вилица до чинията....:)
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  9. Много ги обичам и аз, и половинката, но рядко правя. Ще си взема с удоволствие от твоите, че са много сочни... Прегръдки с пожелания за прекрасна предпразнична седмица! :)

    ОтговорИзтриване
  10. Да не четеш мисли??? :-))
    Само преди 2 дни Наско ме пита защо никога не съм му правила тези вкусотийки?!За него,защото аз не съм им фен....
    Е ,сега вече нямам оправдание.
    Явно ще трябва да го зарадвам през почивните му дни....
    Честит първи сняг и хубава седмица,Пепи!

    ОтговорИзтриване
  11. Нямаш оправдание, Краси, зарадвай човека :)
    Хубава снежна седммица и на теб! (тук още го чакаме снега, за сега сме на дъжд)

    Еви, вземи си, да ти е сладко :-)
    Прегръдки и изпълнена с усмивки предпразнична седмица и на теб!

    Мира, има място..упс, тулумбички има :) Хубав ден и на теб!

    Мъхче, Иве, вчера си говорихме с една приятелка за големите, черни тави... пълни с тулумбички... и надежда да ти сложат и малко сироп с нея :)

    Хубава и спорна предпразнична седмица да ви е!

    ОтговорИзтриване
  12. Пепи,тулумбички изобщо не обичам,обаче това не е основателна причина да те подмина или да не ти прочета публикацията,най-малкото защото винаги е забавно написана,или си споделила нещо,което добавя още един щрих към виртуалния ти образ,и не на последно място може да изтърва някой чалъм в кулинарията.Ето сега с това нарязване с ножица пак ме обогати идейно,благодаря!
    А какво е бине-суфле?

    Между другото снимките са чудесни,а и тулумбите са със страхотен цвят,може би ако ги сиропирам по мой вкус биха ми се усладили,защото обичам сиропирани десерти.

    Спорна нова седмица и весела Коледа на всички у вас!

    ОтговорИзтриване
  13. Десерт от същото, парено тесто, но изпържен на топки и пак сиропиран. Това беше първата ми среща с този сиропиран десерт, чието тесто използвам за тулумбите.
    Преди мнооого години майка реши да ни ги прави - по книгата Наша кухня. Отваря книгата, чете, но пак затваря; отваря-затваря.... а сме виждали как друг път, когато прави нещо по рецепта от книгата си я държи отворена. Питаме ние с брат ми какво прави - Тя отговаря "Бине-суфле"....Познай как величествено звучи това на 8 и 10 годишни хлапета....И никакъв различен отговор няколко пъти.
    Е, нали се сещаш, че ние после сваляме книгата, отваряме и гледаме следното име "Бине суфле (момини гърди)
    От тогава ги обожавам тулумбичките. Специално за тях си намерих голям шприц, още като ученичка, който подарих на мама.... и след няколко години го взех, неотворен с кутията :))

    Ти защо не обичаш тулумби, че са пържени ли?

    ОтговорИзтриване
  14. Всичко що е сиропирано се изява за отрицателно време у дома. Тулумбички, саралии,баклави- всичко е на почит. Но никога не съм се престрашавала да правя домашни. Една част от домочадието ги иска хрупкави отвън и меки вътре, а другите- целите меки. Та ми е трудно да угодя на всички.
    P.S. Пепи, в списъка с блоговете,които следя, виждам,че имаш нова публикация за сармички,но когато се щракне на нея,дава че няма такава страница. Нямам представа дали и други имат този проблем.

    ОтговорИзтриване
  15. Нинка, нали знаеш, че няма нещо, което да не може да се направи от човешка ръка в къщи :) Само желание да има. Виж, на мен една баклава ми идва по-трудна за навиване...За домочадието - дъщеря ми ги яде несиропирани - хрупкави отвън.. ама другите да, ако има начин от сиропа и с чашка ще си пийнат.

    Пуснах ги сармичките вече, трябваше да вечеряме и затова ги бях оставила в "чернови" - вижда се снимка, но ги няма като публикация ...
    Лека нощ на теб!

    ОтговорИзтриване
  16. Пепи,благодаря,че ми отдели толкова внимание на въпроса,а и вярвам че ти стана мило,завръщайки се в спомените си!Разбрах вече за какво иде реч,а майка ти е много деликатен човек :)!
    Не харесвам тулумби,тригуни,саварини,баклави и т.н. само по една единствена причина-отровно сладки са за моя вкус.Но си правих преди време баклава и си я сиропирах както на мен ми харесва-почти сама си я изядох,стана убиец.
    Та,ако аз си ги направя тулумби, сигурно много ще ми харесат,трябва да се пробвам някой път.Просто не ми стига времето да опитам всички десерти,дето ми видят очите.....и,слава богу,щото....ще се търкалям :).

    Чакам да покажеш следващата гозба в тенджерката!

    Хубав ден,скъпа!

    ОтговорИзтриване
  17. Роси, щом не те притеснява пърженото (а Диани има и печени), със захарността на сиропа ще се оправиш както на теб ти харесва. Дори не вярвам, че не обичаш баклава :)
    Хайде, вземи се пробвай на половин доза и сиропирай на вкус.... но си права... толкова десерти се подвизават из блоговете напоследък, че ......трябва да се търкаляме, както казваш :)

    Хубав ден, Роси!

    ОтговорИзтриване
  18. Обожавам тулумбички, но никога не съм се наканвала да ги направя. Твоите изглеждат страхотно, а и обясненията са подробни, така че ще ти се доверя и ще ги опитам :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  19. Здравей Пепи,
    От дете обожавам тулумбички. Бяха ми казали, че се приготвят с парено тесто, което ми звучеше много сложно и страшно и не съм си и помисляла да се опитам да направя тулумбички. Купувала съм готови, но сиропа не е същия вкус както онзи, който помня от детството ми. Купувала съм и от турски магазини, но там пък са корави и пак не са това, което помня от дете. Сега попаднах на рецептата ти. Звучи ми не толкова сложна и реших - няма какво да се чудя, запрятам ръкави и ще правя сега :) Надявам се довечера да изненадам семейството.
    Ще напиша после отзиви.

    Благодаря ти за рецептата!

    Ели

    ОтговорИзтриване
  20. Пепи,
    Тулумбичките станаха страхотни - направо се топят в устата.
    Благодаря ти още веднъж за рецептата.

    Ели

    ОтговорИзтриване
  21. Ели, много се радвам, че си успяла от първия път с тестото и най-вече - че сте харесали добрия, вкусен резултат!
    Благодаря и аз за доверието! Хубави празнични дни!

    ОтговорИзтриване
  22. Получиха се много вкусни! Благодаря за споделената рецепта! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Браво на теб! Много се радвам, че си се справила с толумбичките :) не са толкова трудни за правене, нали :)

      Изтриване
  23. Поздравления за рецептата- поредната, която ще ползвам :)
    Само един въпрос - толумбичките трябва ши хубаво да изстинат, преди да се сиропират ?

    ОтговорИзтриване
  24. Благодаря за чудесната рецепта. Днес правих за първи път, станаха чудесни. За следващите толумби ще си купя по-широк шприц.
    Поздрави, Албена

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Моля и браво на теб, че си се справила :) Наистина е по-добре да се направят с широк шприц, за да могат да се напоят добре със сок :)
      Поздрави и на теб!

      Изтриване
  25. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  26. Пепи, отново страхотна рецепта. От години не съм яла толкова хубави толумбички. Тук където живея няма такова изкушение. Лято в България си купувах най различни, но твоята рецепта е the best. Определено ще ги правя отново. Всъщност няма рецепта от твойте която да съм направила и да не е страхотна. Благодаря, че споделяш с нас страста си и ни вдъхновяваш да пробваме нови и нови неща.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. ехаааа, много се радвам :) Усмихваш ме слъд дългите работни дни :) Да ви е сладко, толумбите са страхотни, много обичам и аз всякакви сиропирани десерти. Ако не сте видели галактобуреко-то - погледнете, много е вкусно.
      Поздрави и благодаря за доверието пък аз :)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...