13 юли 2012 г.

Патладжан кебап

       Летните жеги са придружени и с лятна умора, да не кажа мързел. И умишлено старание за избягване суетенето около печката. В наложащите  случаи за готвене използвам ранните утринни часове, когато все още се диша нормално и Крок-пот-а.  

       С патладжан-кебап се отчетоха много блогове и сайтове  в последните 2-3 години, а аз му  се каня вече 4 - откакто го видях за пръв път  - публикува го  Кеми в Гответе с мен и едва преди седмица отчетох грешката с отлагането. Знаех си, че ще ни хареса, защото обичаме и патладжан, и кайма. Нищо, ще наваксаме това лято.  Начина на рязане пък заимствах от Суха Мащерка - много ми хареса така, както се извива патладжана при "пълненето му"; така или иначе нямаше да го правя на скара, както явно се прави в оригинал рецептата за Patlıcan Kebabı
 

        И за да не издирваме повече корените на рецептата (кой знае къде са), ето как го направих аз в slowcooker-а. Всъщност подготовката за готвене  на кебапа няма как да е различна; разлика с  готвенето му в нормална фурна, освен времето за печене - няма. Приготвените патладжани и домати, чушки около него се подреждат в тава, завиват се с фолио  и пекат 40 мин. под фолио и още 10-15 мин. без фолиото до готовност (по думите на Суха Мащерка. Аз ще мога да кажа друг път :))  
      Патладжаните могат да се нарежат на кръгчета и заедно с приготвените от каймата кюфтета да се нанижат на шиш и така изпекат ( тук включвам и печене на скара),  могат да се подредят в  тава, редувайки патладжан/кайма/домат, а могат да се нарежат - както моите, на филии, но не до край. Така, поставяйки между тях каймата, патладжана се извива  в полукръг.
      И последно, преди да съм досадила на себе си в обедно време, допълвам, че някои видове патладжан не ги изкисвам или отцеждам в солена вода, тъй последните отглеждани от мамите ни  сортове, пък и на пазара  (тук включвам  и тези, които ползвах за кебапа - почти черни, тънки, дълги  ) , са с много ниско съдържание на соланин М, който е причината за познатия ни горчив вкус на патладжана и заради който се налага изкисването му в солена вода. По същата причина рядко ги беля, освен белите патладжани, които са с дебела ципа.


Продукти ( 4 порции)
2 дълги патладжана
~ 600-700 гр кайма 
1 глава лук
сол, черен пипер, риган/чубрица/кимион (любими за кайма, но ригана много добре подхожда на патладжаните, доматите и каймата)  
няколко стръка магданоз и босилек
2-3 с.л. зехтин/олио

домати, чушки

Приготвяне: 

* Каймата се омесва  с подправките и ситно нарязаните лук и магданоз; посолява се, ако не е солена.
* Патладжана се нарязва напречно на кръгове, но не до край - поне 2см. от страната да останат не-срязани.  Поставят се в съда за печене.
* Процепите се запълват с каймата - с лъжицата,  както аз направих аз :), а може каймата да се направи на кюфтенца, които да се поставят вътре, но това ми се видя доста-по-бавен процес. 
* Около патладжаните се подреждат  чушките и резени домати; поръсва се с още малко риган, малко зехтин и поставя някоя подправка - тук аз сложих и лофант (анасонов), тъй като си имах. По резените патладжани се поръсва малко сол. Те ще поемат от каймата, но недостатъчно, според мен.
* Пече се в крок-пот-а  - 4часа  на ІІ степен (накрая по желание може да се  постави в загрята фурна за тен още 10 мин., но според мен тена му е достатъчно добър. )
* Сервира се топло или студено, по желание, поръсено с пресен босилек или  магданоз. Но задължително със студена бира :drinks:  



За печене във фурна - обяснението е по-горе. 
Личното ми  мнение  е, че ястието е по-вкусно студено.
Комбинацията патладжан-кайма винаги  е добра, но тук,  печени заедно,  каймата овкусява патладжана и повярвайте :smile1: струва си да опитате кебапа.

44 коментара:

  1. Пеп4ооо,изглежда невероятно,красиво и апетитно!!!!
    поздрави и прекрасни почивни дни

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Мария :))
      Поздрави и хубави събота и неделя и на теб!

      Изтриване
  2. Пепи,прекрасен е станал!Чак тук ухае:))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. нали :) Ако не си го правила още, не чакай като мен :) прави го :)
      Хубави почивни дни, Миленка!

      Изтриване
  3. Леле,това е върховно!Познай сега какво ще вечеряме днес?И наздраве де.

    ОтговорИзтриване
  4. Вкусотия,много апетитен е станал!
    Скоро и аз ще пробвам.
    Поздрави и хубав петък!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. редно е, Мира, тъкмо излиза патладжана :))
      Поздрави и на теб и хубава вечер!

      Изтриване
  5. Много вкусен изглежда твоят кебап и на мен ми харесва повече на фурна защото става по-сочно. Иначе на скара също е много вкусно, но е малко по-сухичко иначе на дървени клечки патладжан, месо, лук, пипер и т.н :-)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че се включи :)) Бих пробвала на шишове, но на дървен жар, когато сме на село. На ел. скара няма и да пробвам :)
      Благодаря ти :)

      Изтриване
  6. Бирата я имам, кебапа от теб :)
    Не се и съмнявам, че е чудесно!
    Прохладен уикенд, Пеп!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. хич не беше прохладен, Дани, дано поне през седмицата да паднат температурите :)Спорна нова седмица на теб!

      Изтриване
  7. Искам го това всичкотооооо :)) Може и без бира, да не ставам нахална :)))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Освен да се запряташ, Инче :) Сигурна съм, че много добре ще се справиш!

      Изтриване
  8. Mm, как само си го навила, Пепи! Чудно изглежда! И много апетитно! Аз също не съм правила още, че моите не обичат много патладжан, но кога ли ще ги изненадам :) Май, наистина ще е на шишове..и на Балкана :))
    Прохладна вечер на теб, Пепи и приятни почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мда, най-добре на Балкана, на шишове, пък и там няма да имат особен избор на меню, че да отказват патладжана :))

      Изтриване
  9. Пепчо,
    ти пък си имаш такъв верен помощник, дето и без теб ще завърти патладжана и пак биеш отбой от кухнята- значи е много горещо;)))
    Много е хубав!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много горещи дни, Мъхче. Дано днес вече намалее жегата, но като се замисли човек - предстои и цял един август.
      Спорна нова седмица на теб!

      Изтриване
  10. Браво, Пепчо! Пак отлично си се справила! Наздраве и приятна неделя!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Наздраве, Диде и приятна седмица да е на теб!

      Изтриване
  11. Вкусно и апетитно!Поздрави и в очакване на прохлада!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дано, дано, ама не се знае кога ще е, Таня 7))

      Изтриване
  12. Е сега вече мога да се хоризонтирам,защото си взех много голямо домашно за сънуване!
    Изобщо не подлагам на съмнение,че бих си облизала пръстите с тази гозба,но уви с кайма и госпожицата няма да се включи в тази патладжанена версия,освен на нея да нъпълня със сирене и кашкавал като ветрилото,пък за мен -ох,котьо,по гореописания и прекрасно сниман начин!
    Преглъщам още раз,два и ти пожелавам много усмихната седмица,другарче!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. верно, Роси, можеш да направиш в една тава и двата "модела" :)) пък да яде девойката постното ветрило.
      Предполагам сладки сънища си имала снощи, след късната разходка из блоговете :))
      Хубава и спорна да е и на теб седмицата, другарче мило :)

      Изтриване
  13. Пепчо, трудничко е в жегите, ама трябва и да се яде:):):), а това предложение ме изкушава, та ще включа фурната, пък ще спим навън:):):). Изглежда наистина много вкусно, майтапа настрани, ще го приготвя задължително! Приятна нова седмица и дано да е малко по-прохладна...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вярно е, Кате :) трябва да се яде. А у дома само на салати не може. Може ден, два за вечеря салата, но и в нея има вълчи елемент :))
      Хубава нова седмица и на теб и да но по-прохладна да е!

      Изтриване
  14. Голяма съблазнителка си, Пепи! Поднесла си ни го красиво, апетитно и много, много дразнещо апетита ни. ;)))
    Твоето творение ме убеждава, че отлагам опитването на едно наистина невероятно вкусно изкушение. Дано успея скоро да го осъществя... :)
    :hugs:

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. така е, Вени, отлагаш приготвянето на едно вкусно ястие.
      Благодаря ти, поздрави и хубава вечер и на теб!

      Изтриване
  15. Здравейте:)
    аз досега не съм Ви писала, но да знаете, редовно Ви чета. Истинско удоволствие са ми манджите Ви, особено местните..просто несравними! Истинско майсторство е това. Аз изобщо не мога да се меря, но специално за кебапа исках да споделя моя опит. А и това е най-любимата ми ориенталска манджа. Яла съм много пъти оригинално, на местна почва и турски и арабски кебап, почти еднакви са, но това, което ги отличава от Вашата рецепта тук, са подправките. И именно благодарение на тях крайният резултат много се различава. В каймата се слага основно черен пипер, кимион, индийско орехче и - тук е финият момент - канела:). Съвсем малко канела, но да се усеща. точно тя придава това уникално, чисто ориенталско "звучене" на манджата.
    останалото е горе-долу същото. месото е най-добре да е телешко, или агнешко и смесено с малко свинско. може и малко чесън да се сложи + магданоз. арабите обикновено го редят шайба патладжан, ред кайма, шайба домат и така до края. става още по-шарено, а и домата олекотява манджата.
    това е:)
    ако го пробвате, много ще се радвам да ви хареса:)
    поздрави и да продължавате да готвите и пишете все така:)))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за коментара и съвета :) и с охота приемам още следващия път да включа домата в реденето, а чесъна и индийското орехче - в подправките. Но за канелата не мога да обещая :) пробвах преди време на месо, но е гледат странно у дома и подозират наличието на други, освен кимион и черен пипер, подправки. Ако се сетя обаче да ги сложа патладжаните в индивидуални пакети от фолио - задължително ще пробвам с канелата. На мен ми допада аромата и и в солени ястия.
      Благодаря отново и поздрави и на теб!

      Изтриване
  16. Вече нямам думи. Неуморна си на ястия и всяко по-вкусно от предходното. Патладжан с кайма ни е едно от предпочитаните съчетания ,но никога не съм се сещала да го подредя така. Крада си идеята,а и защо не цялата рецепта.
    Благодаря че те има и всяваш колорит и разнообразие на трапезата ни.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Моля, Нинка, насреща съм :))
      И аз ти благодаря!

      Изтриване
  17. Въх,Пепи, ке си умреме сите дома от кефот с това ястие!!!
    Това лято колкото патладжан съм направила, сигурно за една петилетка назад не съм, край, включено е в кулинарните мераци!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Надявам се вече си го направила и сте го изяли, Ивче :))

      Изтриване
  18. Охоо ще взема да го приготвя и да зарадвам половинката с месо :)

    ОтговорИзтриване
  19. ehaaaa,,,,,look very delicious,thanks for sharing

    ОтговорИзтриване
  20. Здравейте Пепи.До сега не съм писала, но миналата седмица приготвихме тази рецепта в глинен гювеч също и от вашето фрикасе което майка ми и баща ми много харесаха.Патладжана пък беше за мен,но не знам дали с печенето в гювеч не сбърках стана повече като сварен въпреки че не добавихме вода а само мазнина.Въпреки това родителите ми харесаха и тази рецепта.Чета ви редовно и смятам скоро пак да ги изненадам с някое ястие по ваша рецепта.Хубав ден и поздрави.Любка

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Любка,
      За печенето в гювеча - тъй като аз го правих и там вече, на кебапа са му достатъчни са 30 мин. задушаване (след като се чуе къкрене отвътре) , след което отворих капака и пекох още 20 мин. Така се изпари течността, а се и запече. Пак без добавяне на вода. Но зависи патладжана какъв е; сещаш се, ако е от пазара е с по-голямо водно съдържание, тъй като продаваните там са обилно поливани, за да растат по-бързо. Ако решиш да му дадеш още един шанс :) може би ще е по-добре изобщо да не затваряш гърнето с капак, а да печеш така, открито.
      Радва се, че ви допадат рецептите ми :)
      Поздрави и хубав ден!

      Изтриване
  21. изглежда наистина прекрасно и великолепно и много вкусно - прекрасна летна рецепта за горещите летни дни. задължително ще я приготвя това лято като излезнат патладжаните на пазара - поздрави до всички

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще чакам отзиви :) и е надявам да ви хареса!

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...