10 август 2012 г.

В петък на гости - С настроение в кухнята


       Петък е, време за гости.  А днешния петък  най-после не е толкова жарък, както предните 5-6 дни с Т*  над 40*. И времето  си има своите настроения , както и  моята днешна гостенка, когато  е в кухнята. Ако въобще влезе в тия горещини, че напоследък слушам честичко обявява бойкот на кухнята. Хубавото, че заради мъжете си се прежалва, а ние се любуваме на интересните и,  в голямата си част  подкрепящи гръцко-унгарската дружба рецепти. 
       Това беше и първото, което ме впечатли в Ирма, когато я срещнах за пръв път (и нея) във форума на Гответе с мен - че съхранява рецептите  на бабите, че помни първите уроци, но наред с това обича да експериментира вкусовете и опитва различното, нетрадиционно...И влага от себе си онази частица, на която аз казвам "капчица  магия от себе си", довършвайки рецептата по свой вкус, вместо да следи за стотната от грама. Е, изключвам някои сладкиши, където няма начин.
      И тъй като тя е гърмян заек (или стара пушка) знае много и  помага на младите дами  с богатия си опит и наставления. Това последното е общо за двете ни, нали и момчетата ни са  на една възраст, та вече усилено се усъвършенстваме в  покровителствено-наставленическия тон  към младите дами.  Другото прилика, която открих с нея е, че и тя  е роб на очите и на небцето си. Без да мислим за последствията. Но затова пък пък и двете обичаме скитането из горите, което компенсира слабия ангел пред някои кулинарни изкушения.  С няколко думи - от една порода сме. И много се зарадвах, като видях, че е решила да си събира рецептите на едно място и си направи блог.  В който не само  публикува рецептата, но и пише собствените си мнение и препоръки. 
     

     И докато все още е петък :)) и ако още не сте открили настроенията и в кухнята, представям ви днешния ми гост  Ирма с нейното кътче Sentiments in the kitchen ...

     А аз, мила Ирма, сърдечно ти  благодаря,  че откликна толкова бързо на поканата ми. newsm51и  това за градината, дето си го писала,  не е много вярно, да знаеш. Обикновено само поливам и бера плодовете на труда на мамини Embarassed

**************************************************************

Топъл, слънчев привет на всички читатели на „Храна за мой’те канибали”!

Казвам се Ирма, майка на две порасли вече деца  - момиче и момче, млади, зелени, които безкрайно много обичам. Те са смисълът на живота ми и всеки ден се моля Богу, да са здрави и много, много щастливи. Също така съм вече и баба на прекрасни малки слънчица, които са много далече от мен, факт който често ме натъжава.
Трудно ми е сама да се опиша, но мога да кажа, че съм строга жена с меко сърце, което силно обича, бързо се пали и е готово да избухне като атомна бомба, в най-неподходящият момент :-)  Близките си ме знаят и се шегуват непрекъснато за заряда.  А милата ми половинка е отговорен за предпазителя – винаги да е здраво закрепен и подсигурен с много обич и всеотдайност.  
През годините, докато растяха децата, а ние побелявахме неусетно, не намирах много време за себе си, за нещата, които обичам да правя, дори и за хоби. Мисля, че даже нямах такова. Всъщност, имам много интереси, но така и нито един не прерасна в постоянно занимание. Аз съм си такава - любопитна, но и колебаеща се – Везна,  точно както ме описват в зодиака.
В последните 10 години започнах да се ровя доста в интернет, търсейки информация за едно или друго, и така естествено попаднах в кулинарното блог пространство. Впечатлена от богатството на рецепти, идеи, техники,  фотографии започнах всеки ден да поглеждам за нещо ново. Така и намерих Гответес мен”, станах член на форума, открих много сродни души и полека-лека напълних кухнята си с толкова нови неща, че някои стоят още неизползвани, чакащи своя ред. Да не говоря за купищата събирани рецепти, повечето неизпробвани дори.
Наскоро, след дълго двоумение, като на шега стартирах и собствен блог (ей, това никак не го вярвах) и 3 месеца по-късно, в един горещ, изтощителен за мен юлски ден получих покана да гостувам на Пепи. По-точно казано моят блог на гости в „Храна за мой’теканибали 
Ами сега? Бях както изненадана, така и поласкана. Ех, Пепи как само излекува умората ми! Приех разбира се, на драго сърце. Взех да връщам лентата назад, да си спомням кога за първи път се срещнахме с нея... Среща ли казах? О, среща в истинският смисъл на думата изобщо не е имало. С Пепи не се познаваме лично и имаме да наваксваме в това отношение. Запознахме се виртуално, в любимият ни форум  където се подвизава под името pep-4o. Имате ли някакъв въпрос, сигурна съм, че Пепи знае отговора, а дори и да не го знае, ще откликне я с насока, я с идея, но няма да остане безучастна.  Просто си е такава, добричка и мила с всеки. Освен това е голяма фурия в кухнята. Точно така – фурия, даже ураган. Не мога да си представя откъде намира сили и енергия да работи, къща да върти, да градинарства на село, да готви, меси, бърка, консервира и т.н.  всичко в  огромни количества. А може и да пропускам още нещо. Сигурно причината е в огромната любов, с която гледа семейството си и с която говори за него. Истинска майка, съпруга и домакиня. И жена с главно Ж  Жена, която освен многото си таланти има и хоби, изискващо както време, така и постоянство.
Мога още да рисувам Пепи, но няма смисъл, защото хваленото и прехваленото не привлича окото, а аз целя именно обратният ефект.

За гостуването как се подготвих ли?.... Ами трябваше ми наистина време да измисля, с какво да изненадам домакинята си. А да изненадаш Пепи, не е никак лесна задача. Затова реших да отида на гости с това, което умея най-добре в кухнята. Няма да рискувам да се изложа. И понеже опознах вкусът й, за сравнително краткото време засичайки се в нета, знам колко много харесва млечни продукти и заложих на сирене (тук идеално си пасваме, Пепи). Хубаво, българско, бяло саламурено сирене.
Сега са модерни всякакви комбинации с него, някои доста причудливи, доста провокиращи, в същото време интересни и вкусни.
Ех, Пепи не ти нося нищо подобно,  :-)  но ти:


Отвори порти и посрещни
добри гости уморени,
прашни, изпотени, зажаднели!
(то в таз жега няма как да е иначе :-) )

Тебе идат те да видят,
да те видят и поздравят,
добро да ти пожелаят,
пък и нещичко да ти дарят.



Хайде сега Пепи, налей един студен айрян и седни да видиш какво има в бохчата!


А, вътре има скрита,
баница навита,
топла и уханна
и с рецепта закопчана.



 
Баници се правят в целия Балкански полуостров, та и в централна Европа дори (щруделите са вид баница, все пак), но нашата баница я няма никъде.

Аз се научих да точа кори от баба. Мама също ги умееше, но нейните бяха по-дебели. Може би, уморена много от ежедневието и натовареността си, не е имала сили да стои наведена дълго, за да изпипва и разтегля всяко крайче. Но пак миришеше страхотно, всеки път, когато имаше баница у дома. И аз всеки път стоях неотлъчно до майсторката, която и от двете да беше, подавах това-онова, наблюдавах всяко движение и всичко се запечатваше в съзнанието ми като филм, до най-малкият детайл.


Вита баница с теглени кори, сирене и масло




Продукти
за корите
1 кг. брашно (тип 500)
500 мл. студена вода
2 равни с.л. сол
2 с.л. олио
2 с.л. оцет

за оформяне на корите
100 гр. масло
50 мл. олио
6 с.л. брашно (пълни)

за плънката
800 гр. сирене
6 яйца
1 ч.ч. кисело мляко
Ако сиренето е обезсолено, добавете малко сол на вкус

допълнително
30 гр. масло
олио за намазване на тавите


Приготвяне

Пресейте брашното и го сипете в голяма купа. Направете кладенче, в което сипете водата, солта, олиото и оцета. Замесете глдко и еластично тесто, което доомесете върху леко набрашнена повърхност, докато спре да лепне и се оформи хубава, гладка топка. Разделете я на две части, като всяка една оформите на фитил.

 
Сега накъсайте фитилите на четен брой парчета, с еднаква големина (колкото голямо яйце). Получават се 18 бр.

Намаслете леко масата и окръглете добре всяка топка, с въртеливи движения и като леко я притискате към масата с дланта. Трябва да станат напълно гладки. Оставете ги да отпочиват около 15 минути, след което те ще са се отпуснали. Тогава, с длан ги натиснете за да се разплеснат малко – да станат като питки


Нека починат още 5-10 минути.

През това време сложете в малка купичка 100 гр. масло и 50 мл. олио. Разтопете ги в микровълновата фурна, на средна мощност, след което им добавете 6 с.л. брашно и разбъркайте добре сместа до гладка, гъста каша. Тази, на снимката се вижда малко течна, затова добавих още 1 с.л. брашно. Трябва да капе на едри парцали, а не да тече.

 
В средата на всяка питка сложете по около супена лъжица от брашнената смес и похлупете с друга питка. Работете бързо, за да не изтече сместа. Най-добре да правите това за всяка питка по отделно. Веднага след като сте похлупили с втора питка, слепете идеално краищата, като притискате двата края между палеца и показалеца, а с останалите пръсти повдигате средата нагоре, като калпачето на гъбка. С въртеливи движения бързо и лесно се изпълнява тази процедура.
Вече имате 9 готови за разточване питки.

Сега  ги наредете върху намаслена дъска или друга повърхност и ги завийте с кърпа, за да не засъхнат отгоре и да им се образува коричка.

Подгответе си тавичките в които ще печете, намаслете ги добре навсякъде.

Направете си и плънката, като натрошите сиренето на ситно, но не го мачкайте твърде много – нека има цели парченца, които да се усещат в баницата. Добавете яйцата и киселото мляко и разбъркайте всичко заедно.

Следва да разточим корите за баницата.

За целта намаслете навсякъде масата с олио – разнесете го с ръка, но не я заливайте, защото тестото ще ви бяга и няма да можете да го разточите. Вземете една питка и с точилка или мердене я разточете от центъра към краищата, на колкото можете по-тънка кора.
Няма да ви уча сега как се мятат корите, защото това не става само с думи – трябва да се види и да се опитва. Затова, след като сте разточили максимално тънка кора, с ръце изтънете краищата й, като не я повдигате много – не чак до центърът й. Леко повдигане с леко и нежно издърпване навън, доколкото позволява тестото. Не бива да късате корите, защото после ще ви изпада плънката през дупките. :-)

 
Моите винаги се получават без дупки, много тънки, така че се чете през тях.  :-)
Веднага давам доказателство

 
Готовата кора напръскайте с малко мазнина.
На мен ми остана от брашнената каша, с която слепвах питките и я разредих с малко олио – в нея има доста масло и не ми се искаше да го губя. С това и пръсках корите, преди да им сложа плънка. Но ако не ви се нрави идеята, може да разтопите още масло и олио по описания по-горе метод, в микровълновата.
Отгоре сложете равномерно, навсякъде плънка и завийте кората на руло. Добре е да се навива хлабаво – да има луфт между стените на рулото. Ако е много стегнато, те ще се слепят и баницата ще стане плътна и тестена. Затова, за да ви е лека и хрупкава внимавайте с навиването! С мазнината също трябва да се внимава, за да не стане пък прекалено мазна. То и сухата баница не е баница, но от много мазнина боли корем!  :-)


 Готовите рула навийте спираловидно и подредете в подготвените тави. Аз съм забелязала, че в алуминиеви тави най-добре ми се изпичат баниците. За други печива има и по-добри съдове, но в случая предпочитам тези.

Когато напълните тавата с баница, напръскайте тук-там отново от (доста) разредената брашнена смес и сложете няколко малки парченца студено масло.


 
Печете баницата веднага. Това значи, когато сте на 2-ра или 3-та кора да си пуснете фурната да загрява - вие си познавате вашата и сами преценете, колко време ще й е нужно и в кой момент да я пуснете.
Пече се на 220 - 240° за около 10-15 минути.  Преценявате сами – трябва да е със златиста коричка, както и отдолу да има същата.
Синът ми обича по-препечени банички, а аз нормални. Затова и едната ми баница е по-тъмна - в никакъв случй не е прегоряла :-)

След опичането напръскайте леко повърхността й със студена вода и веднага я завийте с кърпа за около 15 минути, да се задуши и леко да омекне.

После, ако не искате да чакате повече, можете да я начупите (ние не режем баница) и сладко, сладко да си хапнете. Както традицията повелява: с айрян или боза :-)





Благодаря на Пепи за поканата, за гостуването и на всички, които устискахте до
„края на филма” с мен!   :-)

29 коментара:

  1. Пепи, страхотна гостенка си имаш!
    За мен е с една много богата душевност, чувствена и страхотна домакиня!
    Баницата е най-прекрасната, която съм виждала и чудесно препеченка!
    Радвам се, че ни я представи!
    Прегръдка и за двете и хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А аз се радвам, че ви хареса моя избор на гост, Дани :)
      Прегръдка и за теб!

      Изтриване
  2. Пепчо,
    тази ти гостенка е страшна! Пропуснала съм я, но затова пък бързо си взех беУежка и вече съм неин поклонник;) Баницата е истинска, каквато всички помним от детството си. Ирма, чудесно си усвоила тънкостите по баницоправенето от баба си и майка си;)
    А за петъчните ти гости, Пепчо, с голям интерес следя тази ти рубрика;)
    Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. правилно, Марти, вземи си бележка и следи блога и, ето вчера там има един невероятен десерт за лятото, който съм сигурна, че ще ти допадне.
      Хубав уикенд и на теб!

      Изтриване
  3. Невероятна баница, също, като гостенката ти, Пепи! Записвам си рецептата и скоро ще я направя. Прегръдки и за двете! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не се и съмнявам, че можеш да направиш същата, Еви :) Ти също си майстор на тестото.
      Прегръдка и хубава съботна вечер!

      Изтриване
  4. Пепи, чудесна гостенка. Филмът много ми допадна и го "изгледах" с най-голямо удоволствие. Точенето не е моя силна страна, но винаги чета и гледам с най-голямо удоволствие, как другите го могат това . А тази баница е просто перфектна. мога само да и´ се възхищавам.
    Благодаря ти, Пепи, че ни представи една толкова интересна личност като Ирма.
    Ирма, радвам се да се запозная с теб, макар и виртуално. Удоволствието е голямо.

    Прегръдки и за двете ви и приятни почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че ви срещнах, Вени :) Май в блоговете трябва да общувате вие, че иначе едната от вас пише във ФБ групата, другата във форума :)

      Изтриване
  5. Прекрасна баница и чудесна гостенка! Подсети ме за времето, когато сами си правихме корите и ставаха невероятни баници!
    Приятни почивни дни и на двете! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Няма нищо по-вкусно от домашно приготвеното, нали :))
      А сега и време май нямаме...

      Изтриване
  6. Прекрасно предложение, Ирма! Усещам аромат чак при мен :)
    Месенето е заразно. Днес смятам да се пробвам и аз с нещо.
    Целувки и за двете!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Заразно, ама друг път :) Мен трудно ще ме заразите :) Радвам се на вас.
      Целувки и за теб!

      Изтриване
    2. Благодаря Венета,приятно ми е! Удоволствието е и мое!
      Дани, Мъх, Ева, Тилия, Илиана, благодаря ви момичета! Похвалите и комплиментите, получени от всички вас, способни и доказали се кулинари, естети и фотографи означават много за мен! Ласкаете ме и ме карате да се червя, а аз само една баница съм навила.
      Пепи, благодаря ти още веднъж за гостуването! Ще се радвам и на истинска среща! А как си ме изрисувала само, не е за вярване. Не съм, мила още "гърмян заек и стара пушка" :) - все още се уча и правя грешки като всеки човек, дори някои повтарям, за голямо мое съжаление, но сърцето е виновно. Виж, луда глава, може ;)

      Весел и зареждащ с прекрасно настроение уикенд пожелавам на всички! Поздрави!

      Изтриване
    3. еее, то ученето е за цял живот. Винаги има какво и от кого да се научи.
      Благодаря ти!

      Изтриване
  7. Страхотна гостенка! Истинско удовослтвие бе да чета и да гледам:) Браво!

    ОтговорИзтриване
  8. Ехеее,Пепи,ама верво всеки петък имаш гости тук,браво!
    Ирма,всичко казано за Пепи абсолютно споделям и аз като теб!
    За теб самата зная малко,но благодаря за твоето подробно интро,много ми бе полезно да си те представя по-подробно!А за баницата както преди няколко дни поднесох поклон на Пепи за майсторлъка за лютеницата,по същия начин благоговея пред цялата ти публикация,защото баницата е феноменална!!!!!
    Преди 2 години започнах да меся,и до тогава в мен имаше огромен страх от тази част на кулинарията,струваше ми се мисия "Невъзможна".Е,оказа се не чак толкова невъзможна,но един връх остава все още непокорен и той е-точене на корите за такава баница.
    Не мога да си представя да успея да ги разточа така фино изобщо,но благодаря от все сърце както за подробните снимки,несъмнено много полезни,така и за насладата за окото при вида на баницата ти!
    Искрено съжалявам,че не мога да я опитам на яве,много съм впечатлена!
    Някои неща си искат не само усилие и желание,те си искат ръка и майсторлък,и в това отношение мисля,че е без съмнение висотата на твоите възможности!
    Прегръдки и за двете,толкова способни дами! :))

    ОтговорИзтриване
  9. Траяна, много си мила! Благодаря ти!
    Ех, Роси недей така ме хвали, че ми става неудобно. Че е хубава и вкусна баницата, да, знам, ама майсторица не съм още. За тебе пък съм убедена, че ще успееш да изтъниш такива кори, не се предавай! Точно такава отрицателна нагласа пречи. Ако наистина го искаш - става! Опитай и ще се убедиш! "Майсторлъка" дето му викат, за мен е спокойствие, увереност и тренинг. И за да са тънки, тегли с намаслени ръце и мнооого нежно. Хайде, искам да ми се похвалиш че си успяла - много, много ще ме зарадваш!
    Прегръдки и от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ирма,едва ли ще е скоро,но на зима,ако се видя с повечко време и мерак трябва да си сигурна,че ще е по твоята рецепта!

      Изтриване
  10. Пепи, благодаря ти, че ни представи тази невероятна дама! Сега ще посетя нейното местенце! А теб те поздравявам за избора, за домакинството и за всичко красиво, което показваш в този блог! Пожелавам ти прекрасна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, Кате, непременно провери нейното местенце. Със сигурност ще ти хареса и там :)

      Изтриване
  11. Великолепна публикация, великолапна гостенка! Очите ми останаха по тази вкусотия! Поздравления и за двечките!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Изцяло за Ирма са комплиментите :)) аз наготово.

      Изтриване
  12. Вече писах при Ирма, ще напиша и тук СТРАХОТНА Е БАНИЦАТА!!! Беше ми приятно да изчета публикацията и да науча нещичко и за двете ви. Поздравления момичета!

    ОтговорИзтриване
  13. Ей това се казва баница! Невероятна! :)
    Направо ми скри шапката:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. не само твоята :) СТрахотна е! И Ирма и баницата!

      Изтриване
  14. Днес ми се прииска да пробвам сама да си разточа кори и да си направя баница.Попитах в Гугъл и първото,което беше написано беше публикацията в този блог.Много ми хареса рецептата и веднага се заех да я осъществя.Имам добър опит с теста-питки,тутманици и др.,но никога не съм точила кори.Гледала съм само как се точи.
    Изпълних всичко както подробно беше описано.Точенето и разтеглянето вярно малко ме затрудни.Корите ми не бяха много големи,но напълних една тава най-голям размер и една емайлирана чиния с 2 кори.Тук там имаше и дупчици.Но баницата стана превъзходна-хрупкавичка отвън и мека отвътре,да не говорим за невероятния вкус.Сигурна съм,че ще я правя много пъти още и ще ставам все по-добра.
    Благодаря ви за тази публикация и за всичи останали,от които постоянно се уча!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Моля :) и поздравления за теб, че си се справила с точенето на корите! Нищо им няма, че се понакъсват тук-там, важното е, че са домашно точени корите.

      Изтриване
  15. За много години!
    Живи и здрави да сте!
    Вчера направих баницата с теглени кори и се получи чудесна.
    Първите 1-2 кори не станаха съвсем тънки, но после започна да се получава
    Благодарности за споделянето, снимките и подробните описания
    Още веднъж всичко най-добро!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Добрите резултати идват с опита, но щом си успяла с първия път да я направиш както трябва - БРАВО!
      Честита, здрава, щастлива и мирна да е новата година и за теб!

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...