23 август 2012 г.

Соленки с ементал




Скоро се  "жалвах" как на завито парче "ементал" съм сложила  оранжев стикер с надпис  "не пипай" и след седмица го намерих  с друг оранжев "добре". Това ми се налага редовно да го правя,  защото  любопитните ми любимци държат да опитат всяко парче сирене и кашкавал, а после мърморят защо съм купувала. Някой да ги стиска  за врата да опитват?LaughingLaughing 
Та едно парче ементал чакаше в хладилника, защото видях соленки с ементал някъде. Но си изгубих връзката. След една седмица неуспешно издирване на рецептата, намерих забутано парче овче сирене в хладилника, порядъчно изсъхнало. А на едни соленки какво им трябва? Мазнина, набухвател и много сирене. А да. И чаша бяло вино ми беше останало BlushBlushама разбира се, че го използвах и него там. Щом имаме сладките  тути-фрути  с вино, защо да нямаме соленки с бяло вино.
Получих  добър  добив :)) от тези прекрасни соленки


Продукти: 
1 яйце ХL + 1 белтък 
100 мл бяло вино 
250 гр. кисело мляко 
2 пак. амонячна сода (20 гр) 
150 гр. мас (/масло*) 
щипка сол
200 гр. ементал
100 гр. овче сирене (или друго бяло, твърдо/чедър*.)
брашно около 600-700 гр.  плюс още малко за разточването.

за поръсване: 
семена мак, ким, сусам.  някакъв кашкавал. 



Приготвяне: 
* Маста се разтопява. 
* Амонячните соди се угасят в киселото мляко 
* Яйцето и белтъка се разбъркват с вилица, прибавят се настърганите сирена; налива се по малко виното, разтопената мас, киселото мляко. 
* Прибавя се 2/3 от брашното, солта и дотук разбърква с вилицата. Тъй като тестото вече става гъсто, налага се смяна на вилицата с ръцете :) 
*  Прибавя се останалото  брашно и осмесва тесто.  Тестото трябва да е меко, но не лепкаво. И тъй като моето брашно е типово, ползвах   около 750 гр. първия път, когато ги направих. Втория път правих с масло и чедър, вместо овче сирене - затова са и звездичките) и ми отиде около 650 гр. брашно. Отделно малко за поръсване. А плътността на бялото брашно е различна от тази на типовото и затова тук ще трябва да усетите тестото, ако решите да правите тези соленки - меко, но  не лепкаво, за да може да се разточи на кора. 
* Тестото се прибира за 60-90 мин. в хладилник, завито със свежо фолио (или в торбичка) 
* Фурната се загрява на 200*
* Работния плот се поръсва  обилно с брашно. Тестото се разточва на кора с дебелина 8-10 мм.
* Останалия жълтък се разбърква с малко олио и кората се намазва с него. 
* Поръсва се със ситно нарязан кашкавал и семената. Тук аз прекарвам точилката през цялата кора, за да полепнат хубаво кашкавала и сиренето по нея.
* Кората се нарязва на форми по желание (пръчици), които се прехвърлят в намазнена тава (или застлана с хартия за печене) и подреждат на разстояние не повече от 1.5-2 см. една от друга. 
Пекат се в предварително загрятата фурна до зачервяване.



***Първите ги направих с ементал и овче сирене, а мазнината е мас.  На третата снимка - по-светлата са те. Тъй като тази партида замина около морето, направих втора - с ементал, чедър и масло. С чедъра повече ми харесаха на аромат, но тези с маста бяха по-пръхкави. Лично за мен  при много сладки  или соленки маста е незаменима. Още повече, ако човек си има хубава, домашна.  Сиренето може да бъде всякакво твърдо, разбира се, но тези двете - ементал и чедър са много приятни след печене и ароматизират тестото.  Друг път ползвам и сусам за поръсване, но  се оказа, че у нас освен на сусамки на друго не са желателни за поръсване.


17 коментара:

  1. Супер са, Пепи! Изглеждат доста пръхкави и явно ще са спорни. Обичам всякакви соленки. Не бих пропуснала и тези, но нямам вече мас (отиде всичката на мехлеми). Записвам ги за зимата и непременно ще ги опитам1
    Целувки на теб!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пръхки са, Ирма. Но като прибрах в метална кутия останах пръхки. Едните, в найлонов плик омекнаха след един ден престой, добре, че малко бяха останали.
      Хубави събота и неделя!

      Изтриване
  2. Пеп, какъв хладилник имаш, че имаш "забутано" сирене?
    Макар, че и аз откривам разни неща :)
    С мас ще станат по-хубави :)
    Но не обичам пустата сода, защото все ми мирише!
    Иначе с XL-а, все ще се справя!
    Обожавам соленки и си грабвам няколко!
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, хладилника е съвсем нормален, но любимците ми обикновено отварят хладилника и чакат някой да ги извика отвътре :)
      Хубави почивни дни на теб!

      Изтриване
  3. Зариби ме, Пепчо! Това е утрешната закуска на дребните.И при нас кашкавал и сирене трудно се задържат:)

    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сутрин мина, надявам се, че се ги харесали :))
      Хубава вечер на теб!

      Изтриване
  4. Прекрасни снимки и много фини соленки.Така пръхки изглеждат!Много ми допасат,Пеп!

    ОтговорИзтриване
  5. Леле, останаха ми очите в тях, Пепи! Да ти дам една лодка от моите, за да опитам една-две от твоите...? Прегръдки, мила! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може, може :)
      Минах аз и си взех една лодка.
      Прегръдки и хубави почивни дни на теб!

      Изтриване
  6. оо тука ще се наредя няколко пъти,та дано не ме забележи някой :))
    изглеждат страхотно Пепи!
    поздрави и хубав петък

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. обещавам да не гледам много-много, Мария :)
      Хубави почивни дни на теб!

      Изтриване
  7. Много апетитно изглеждат!Не се и съмнявам, че сте ги омели отдавна:)

    ОтговорИзтриване
  8. Ммммм много апетитно изглеждат,а и мас имам, която се чудя за какво да използвам :)). Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
  9. Ох, страхотни са! И аз обичам да ползвам мас в тестени изделия. Наистина разликата е огромна във вида, пръхкавостта и вкуса.
    А така съм гладна тая сутрин. Що ли не закусих преди да се ровя в блогове. :/

    ОтговорИзтриване
  10. Дианка - в соленки прибавяй, или в бисквитки.
    Даре, закуската е много важна и се прави рано сутрин :))

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...