29 август 2012 г.

Ароматен малинов оцет



     Само идея да си ароматизираме оцета. 
     Тук е с малини, а в момента пазара е все още пълен с тях; правила съм и с ягоди, но ако са  горски ягоди оцета  прихваща :) аромата им; ако са тези от пазара - не се получава нищо друго, освен леко оцветяване в розово.  А с малините се получава и от замразен плод - оставят се да се размразят в оцета и тъй като сока им по-бързо се отделя тогава, достатъчни са 4-5 дни, преди да се продължи със захарта.
     През последните  десетина години правя такива оцети от домашния ни, ябълков оцет,  но се получава и с купен светъл оцет. Така полученият оцет е великолепна подправка за плодови и други салати.



* Стъклени бутилки с широко гърло (или стъклени буркани) се напълват до половината със зрели малини, допълват се догоре с винен оцет и се оставят на топло, но не слънчево място.
* След 14-15 дни съдържанието им се прецежда и към всеки литър от бистрата течност се прибавят по 150 грама захар.
* Течността се загрява до кипване в емайлиран съд, отмества се от огъня/котлона, оставя се да се утаи, прецежда се още веднъж и след като поизстине, се налива  отново в стъклени бутилки, тапите на които се парафинират и или покриват с червен восък, ако ще се съхранява по-дълго време. Съхраняват се в прохладно помещение. 

* Ако се прави малко количество за текущи нужди :)) това не е необходимо. Оцета  издържа до 2 седмици на 20* (седмиците са две, защото количеството, което оставя незапечатано с парафин свършва за това време) 





Този оцет също е ароматизиран. Тук е с естрагон, но могат да се ползват билки по желание   - босилек, копър - зелени, разбира се. Тук захар няма добавена, правя напролет (аз само с естрагон) - в стъкления съд при оцета пускам поне 7-8 стръка естрагон.

28 коментара:

  1. Прекрасен е! Ще се пробва! Благоддаря за доставката-взета е!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Веднага ми доложиха. Добре, че знаеше какво търсиш, че аз бях забарвила да кажа на колежката.

      Изтриване
  2. Чудесен е! И все още има време и аз да изработя такова нещо.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. да, Ели, а от билковите сложи малко салвия в някое шише за проба :)))

      Изтриване
  3. Пепи, много слънчев изглежда твоят! Тоз, с естрагона на какво го слагаш, освен на меса?
    Аз си направих в едно малко шишенце преди две седмици, но моят е много тъмен. Малините ми бяха точно 500 гр. покрих ги със захар и оставих да си пуснат сока - 2 дни ги държах така. После изстисках и прецедих, а полученият сок разредих с около 150 мл. бял, ябълков оцет. Киселко си е, много ароматно и никак не благнее от захарта, за което се опасявах. Излезе ми малка бутилка от 330 мл. - едно много малко бурканче. Още не съм ползвала от него, ама да има :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И как спиш, като имаш такъв хубав оцет :)) Ние от пробваме преполовяваме шишето.
      Ирма - на салати основно върви :) всичкия. На теб малините са ти били повече, пък и са си пуснали сока със захарта, затова имаш по-наситен цвят.

      Изтриване
    2. Ами съвсем спокойно си спя, Пепи :) Ти ме питай как спя когато се настървя за нещо, пък още не съм го направила :))) Тогава го сънувам! Шегувам се, разбира се - не сънувам никога храна. Ама, тая година съм много повтенлива за плодове и набивам яко. А от малините си направих и вино, по моя си рецепта някаква и сеполучи малко газирано даже - то е на привършване, както вашия оцет. Трябва докато има още малинки да взема да направя още някоя бутилка!
      Спорен, слънчево усмихнат ден ти желая, Пепи!

      Изтриване
    3. Благодаря, Ирма и на теб да е хубав и усмихнат :)
      Видях те аз, че не можеш да спиш, когато харесаш нещо:) И забърка онези бисквитки на Роси. Аз на такива не устоявам :) Виж, оцета когато и да се сетя, мога да си направя поне билков.
      Давай, на пазара все още има хубави малини.

      Изтриване
  4. Пепи, чудесни снимки!
    Чудесен оцет ти се е получил! Правила съм с касис и къпини, виж за малинов не съм се сещала.Но пък балсамова редукция с малини, като ми свърши запаса от Германия интерпретирам нещо, къде със замразени малини, къде с малко сладко от малини...
    Много хубаво снимаш всички неща, които са в стъкло.Скоро гледах една твоя снимка с много зимнина,много се изкефих!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Бети, чудесна идея даваш пак за редукция. Непременно ще направя. Касиса ни е съвсем малко, никой няма да ми даде да го кисна в оцета :)) но виж, къпини може. ПРедставям си какъв цвят ще добие.

      Благодаря ти, но тези снимки със стъклото не са от обичаните явно :)) Все нещо се отразява и стигнах до извода, че буркан трудно се снима. Виж и утрешните (т.е. днешните )
      Лека нощ :)

      Изтриване
    2. Аз имам същия проблем. Снимах разни сладка и т.н. но не ми харесват снимките и няма да видят бял свят, но твоите ми харесеха...
      Ще чакам днес.

      Изтриване
    3. еее, Бети, защо така? Нали знаеш, че е много по-важно съдържанието от опаковкаа? Вярно, че тия буркани и бутилки не са много фотогенични (или поне ни не се справяме с тях добре.)
      Хайде, последните ми буркани са на линия :))

      Изтриване
  5. Ооооо, Пепи, за домашно приготвен малинов оцет си мечтая от векове!!! Непременно ще се възползвам от предложението ти!! Даже бях питала готвача на едно заведение за супи близо до офиса как го приготвя, но не ми каза - било :) запазена марка...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. ооо да, голяма тайна. От Мишевата книга е, горе ще добавя източника.
      Можеш да не го правиш толкова сладък, Мина, виж как ще ти дойде на вкус.

      Изтриване
  6. les photos sont magnifiques j'en prends note
    bonne soirée

    ОтговорИзтриване
  7. Чудесен е, Пепи! Направо да пие човек по лъжичка чист оцет. Аз особено както обичам кисело или кисело-сладко... ммм спирам, че... :))))

    Прегръдки и лека нощ от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Наздраве, Вени :) Ама пък той е сладък, почти безалкохолен, така че - може :)

      Изтриване
  8. Еми браво! Това е просто велико! Нямам думи пак!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Велико? Мани, сутринта се задавих, докато бързах да отпия едно за отскок :))

      Изтриване
  9. Ама мира и спирка нямаш ти....какво ли още предстои от тези твои безброй зимнини,сладка,камби,оцети,лютеници и прочие домашни благинки....само така,аз мързеланата нека мигам тука на парцали!
    Страхотна си,Пеп !
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А, Роси, поприключвам :)
      Остава само лютеницата и трушиите. Край. Киселото зеле е мисия на Мише.
      Хубави почивни дни на теб!

      Изтриване
  10. Ехааа, Пепи, отнесе ми главата направо с тоя малинов оцет!

    ОтговорИзтриване
  11. Плодов оцет не съм правила. Описано звучи, че сякаш не ароматизира толкова много оцета, но само за плодови салати ли става, или?
    Виж този билковия ме привлече. Като любител на киселото и оцета, може да си направя някой билков.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не, става и за зеленчукови салати :)) Мирише си бе, на малинки. Ягодовия не мирише. Пробвай, докато име, та и билки сложи, ако имаш пресни под ръка.

      Изтриване
  12. Pep-4o, малиновия оцет изглежда страхотен,аз сега съм на тази тема ,че ми остана 5 литра домашно вино и като търсих рецепта за оцет попаднах на твоя малинов,та ще пробвам,но да питам за по дълго съхранение без парафин по капачките не става ли,само да се налее в бутилки с керамична капачка ,като тази която си снимала с естрагоновия оцет,имам доста сладко от малини и ягодов сироп,дали не мога да спретна малко ароматен оцет или ......няма вариант

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не знам, Ели, като не съм пробвала - няма как да кажа. Но ако имаш повече вино и е хубаво, а сладкото от малини си е в буркани - прави го на малки дози - примерно по 0,5 до 1л. наведнъж. Когато го свършиш - пак.

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...