7 август 2012 г.

Сладко-кисел сос от сини сливи


Преди няколко дни Джемма  пусна мухата за този сос  във форума на бг-мамма - открила го като кетчуп от сини сливи.  Веднага се сетих за един, който Юлка ми пращаше от техния китайски (или подобен азиатски) магазин - сос от сини сливи, който беше много приятен за мариноване на меса. И тъй като нямаше как да пропусна това предложение на Джемма, на следващия ден купих сливите (най-неподходящите, но за това  - накрая) и го направих.  Същия е :ok:, едното бурканче вече приключи след разните дегустации, а аз се каня тази седмица (когато се разделя с проклетата хрема пак) да купя сливи и да направя двойна доза.


Продукти: 
1 кг сини сливи*
200 мл вода* 

100 мл ябълков оцет 
(6*) 
60 гр.  кафява захар**
2 големи скилидки чесън 

1 равна с.л.  канела 

2 щипки сладък червен пипер***

Приготвяне:

* Сливите се измиват, почистват и разделени на две се слагат в съд за  варене.
* Заливаме се с водата,  оцета, прибавя се  захарта, подправките и счуканите скилидки чесън. 
* Вари се до омекване на сливите -  около 20 минути. изключва се котлона.
* Сместа се пасира, както е в тенджерата.  
* След като сместа еднородна и фина, отново се включва  да  заври - за 2-3 мин. 
* Още гореща  се разсипва  в малки бурканчета, затварят се с капачките  и се обръщат върху тях. 
* Оставят се така да изстинат. 

Подходящ за панирани меса  и всякакви сирена. 



* Сливите на пазара са различни. Аз случих на дребните - меки, дори люспата им се белеше, но дребни сини сливи. Които най-вероятно бяха с по-малко водно съдържание, отколкото едрите като яйце сливи. Може би заради това, но съвсем скоро след като завряха, ги усетих, че ще загорят и прибавих още 100 мл. вода. (или пък котлона ми е бил по-силен) Но гъстотата на соса е нещо, което се преценява на око, затова - ако решите да си направите този сос, започнете с повечко вода и ако трябва варете не 20, а 25-30 мин. 
** След като пасирах сместа, опитах на захар и тъй като ми се стори недостатъчно сладко, прибавих още 20 гр. захар. Също въпрос на вкус.
*** Пипера може да бъде лют.

27 коментара:

  1. Luce exquisita me encanta hacer mermeladas sobre todo de ciruelas,tienes lindas recetas,abrazos y abrazos.

    ОтговорИзтриване
  2. Обичам такива сосове!
    Но още не съм видяла толкова хубави сливи !
    Но ще заредя с удоволствие някое бурканче!
    Хубав вторник, Пепи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, аз от бързане да го направя купих най-дребните сигурно :)) Но сега ще разгледам за големите и ще направя от тях. Като те знам, че обичаш канела обаче, препоръчвам да увеличиш количеството и :)
      Честит вторник и на теб!

      Изтриване
  3. Обожавам твоите сладко-кисели сосове! Ще пробвам и този! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  4. Хм-м....може и аз да направя някое бурканче, защото сливи при нас колкото искаш, само дето аз по принцип съм скарана с правенето на всякакви зимнини...но пък това не е зимнина, значи ще го опитам (-: Пепчо откъде си я хвана тази хрема при 40С?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ами точно щото е 40*, аз все в жегите се разболявам.
      Верно, че не е зимнина, Диде. Ама щом и сиви имаш - пробвай, направи една доза. Ако ти хареса - пак :)
      Поздрави и хубава вечер на теб!

      Изтриване
  5. Бравос!Точно едни сини сливи се чудя какво да ги правя,че да не е пак сладкиш,и сладко не искам,че имам от мин. година още,и хоп-Пепи дойде с решението.Е,аз чак за бурканчета няма да варя количества,макар и сливите да родиха тази година много,но са ужасно червиви.
    Ще топнем и ние по някое месенце в това сосче,така ми се чини :).
    Прегръдки и да оздравяваш,ей!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Роси, те излязоха 5 малки бурканчета. И вече сме с - 2.... Та не е толкова страшно количеството :))
      Ще се радвам, ако го направиш, защото си мисля, че и на теб ще допадне.
      И ето :) докато отговоря - вече съм здрава :)
      Лека нощ на теб!

      Изтриване
  6. Пепи, поредното изкушение, което ни предлагаш. Ще трябва да се опита, много вкусно звучи!

    Прегръдки, мила и лека нощ от мен!

    ОтговорИзтриване
  7. Жега, не жега, започнахме полека лека да се стягаме за зимата! Много ми допадна този сос и ще се пробвам!
    Лека вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, Таня, лошо е, че голяма част от зимнините преминават и през топлинна обработка точно в най-големите жеги. Но като искаме домашно и качествено - така ще да е :)
      Лека нощ!

      Изтриване
  8. Видях го аз тоз сос, Пепи още сутринта. И се сетих че в Грузия имат подобен, разтърсих се, намерих го, пък не ми излезе от главата тяхната кухня. И макар да ми е гаден ден днес, направих един лучник по тяхна рецепта. Та с един сос от сини сливи, виж 'де ме закара :)
    Ще го опитам този твоя, че има по-благ вкус, но май само аз ще си го ям. Или да го правя без никой да види, пък да не казвам какво има вътре. :)) И мен ме дебнат къде, какво сипвам ;)
    Поздрави и да оздравяваш (внимавай с климатика!)!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И Ели се сети за този сос, Ирма :)) Нали си падате по грузинската кухня и двете.
      Абе прави си го за теб. То колко е тази доза? И не давай на другите, знае ли се, ще вземе да го хареса някой.
      Аз за утре съм решила да вложа и едно в марината за месо....ей го, то не остана.
      Поздрави и на теб! (оздравях, но се разболявам точно защото бях два дни без климатик)

      Изтриване
  9. Ау този сос много ме заинтригува :) С панирано сиренце сигурно е страхотно изживяване :)

    ОтговорИзтриване
  10. Здравейте! Много ме заинтригува този сос и ще го направя. Въпросът ми е задължително ли трябва захарта да е кафява?

    И да не забравя да отбележа - много хубави и интересни неща намерих тук, поздравления!

    Хубав ден, с много усмивки :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не, разбира се, може да е бяла захар, може мед, подсладител..... важното е да улучите точното количество и ще пробвате. Аз вече направих втора партида, с бяла захар, но тук вече сложих на око :)) и не мога да кажа колко беше.
      Здравей :) и благодаря ти!
      Хубави почивни дни и на теб!

      Изтриване
  11. Пепчо, да те питам - може ли този сос да се направи с винен оцет? Жени

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. може, разбира се :) просто аз такъв имам, а много хора предпочитат и купения ябълков.

      Изтриване
  12. Сетих се, че имам малинов оцет. Миналата година го направих. Ще опитам с него. Пепчо, не можах да разбера този сос в коя рубрика е мушнат. Опитах в сосове, но го няма. Сега не смея да затворя страницата да не го загубя. Ж.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. забравила съм, че имам категория само Сосове, та беше в една обща "Дип, пастес, сосове"
      Обаче за друг път да знаеш :) Под всяка рецепта стоят категориите, в които е сложена съответната рецепта. Само че носи име: Етикети.

      Изтриване
  13. Дойде ми и на мен реда да го пробвам този сос. От колко време ми текат лигите по него... Ще опитам с един килограм сливи (точно толкова имам в момента), но вярвам че ще повторя, преди да изчезнат сливите от пазара :)))
    pep-4o, много големи прегръдки имаш от цялото семейство!!!

    ОтговорИзтриване
  14. Захарта може ли да бъде бяла, ще повлияе ли на вкуса? Благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може да бъде бяла, просто Кафявата захар придава и леееееко карамелен вкус

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...