1 април 2013 г.

Фокача с минерална вода


     На български - питка, на италиански - фокача.  Но преди много години, когато я направих за пръв път, следвах рецептата на Карина  в kuking.net.  А тя си я публикува като "фокача с минерална вода" (където минералната вода е газирана; в нея е тайната). Днес вече много по-срещана дума от тогава. Както и да е - това е  една питка с хрупкави корички и мека вътрешност, която от съдържанието на мас (само ако е хубава и прясна, иначе масло) е с пръхкава текстура. За толкова години, всеки път, когато я правя е или непосредствено преди вечеря и всички я чакаме, или пък забравям да документирам. Дойде и реда. Ето рецептата, вместо да се обяснявам.


Необходими:
500гр. брашно
300 мл газирана минерална вода
3 с л свинска мас със стайна температура (или масло)
2 ч л сол
1 ч.л. захар
7гр суха мая (аз слагам 20 гр. прясна)


едра сол и розмарин



Приготвяне:
* Маята се разтваря в малко (50мл) топла вода (или смесва с брашното, ако е суха ), прибавя се захарта, разбърква се хубаво и се оставя да се активира за  10-на минути - в купа, достатъчно голяма и удобна за месене.

* Прибавя се газираната вода;
* Брашното се пресява, прибавя се  в купата и  замесва  еластично тесто;  накрая се добавят солта и маста/маслото; отново се меси, докато ги поеме. Около  10 минути са достатъчни, след които се поставя  в намаслен съд, покрива се и  се оставя на топло за час.
* Тестото се разделя на 2 части. ( или 1 голяма, но е с размери тавата на фурната )
* На хартия за печене се оформят 2 питки , завиват се и се оставят да втасат още около час на топло. .
* Фурната се загрява заедно с тавата на 230*
* Правят се дупки с  пръстите на ръцете  и се намазва със смес от 2 с л олио и 1 ч л вода; поръсва се с едра/морска сол и розмарин (по желание). 

* Пренасят се фокачите заедно с хартията в сгорещената тава.
* Пекат се за около 13-15 мин (до златисто)



28 коментара:

  1. Пепа, тази питка изглежда невероятно ! И уханието на розмарина се усеща! :)
    Интересна идея да се замеси с газирана минерална вода.
    Успешна нова седмица!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ина, нали знаеш за хубавите кексове с лимонада? Ами тук газираното пак играе роля на катализатор на въздушните балончета, които се образуват в печивото и допълват основния набухвател.
      Благодаря ти, поздрави и спорна седмица и на теб!

      Изтриване
  2. Пустите му фокачи!
    Много са вкусни!
    Прегръдка, Пеп и усмихната седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. и на теб усмихната и спорна да е, Дани!
      Така е, вкусни са :) особено, ако са и гарнирани :)

      Изтриване
  3. И у нас много често все така се случва и с питките, и с фокачите - чакаме ги в последния момент и после си опарваме езиците :) Аз правих една с бира (ще видим кога ще стигне до блога), но с газирана вода още не съм, така, че варианта отива в списъка. Снимките са прекрасни! Поздрави, с пожелание за хубав ден и красив нов месец!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Снежи!
      Показвай с бирата, че да видим дали ще се престраша аз с нея. Още не съм правила тесто с бира, макар че с бяло вино правя локумки :) и знам, че са хубави.
      Слънчева вече пролет да е и на теб!

      Изтриване
  4. Много вкусна е станала! не съм правила с газирана вода, време е да опитам:)

    ОтговорИзтриване
  5. Аз пък още не съм правила фокача :( питки много съм месила, но за фокача ред все не идва, но от вчера в нета тази твоя вкусотия все ми е пред очите :)) и като гледам - ще ме подскокоросаш да запретна ръкави... Подстрекателка :)
    Усмихната седмица ти желая, Пепи!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Направо не вярвам, че не си правила още, Мина :) Нашите питки са хубави с това, че са пухкави, дебели. А фокачата ми харесва с това пък, че е тънка пита :) с две кори основно. И ароматна.
      Слънчева и усмихната да е седмицата и на теб!

      Изтриване
  6. Понякога думите са излишни, нали, Пепи? =) Чудна фокача си направила.
    След едни купешки соленки малко се мръщя вече на солено с подправки (не знам, просто нещо се случи), но със сигурност фокачата ти е била много вкусна.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери, можеш да не слагаш розмарина. Той наистина е силна подправка, а аз съм правила и без него. Но пък фокачата си заслужава да се направи, със или без него :)
      Поздрави и спорна седмица на теб!

      Изтриване
  7. Как точно описваш чакането :) ...и ние сме така в къщи !
    Фокача с размарин е любимата у дома , но с газирана вода не съм правила ! Ше си ппомня рецептата при следващо правене !
    Поздрав и хубав април ,Пепи !

    ОтговорИзтриване
  8. Пепи, точно така правя аз содената питка обаче- с розмарин , с морска сол, и ръсвам и натискам по някоя маслина... Ще пробвам и твоята фокача-ей това втасване обаче ми е дълго в тестата с мая...:))
    Чудна ти е последната снимка с отчупката...
    Прегръдки и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. амиии :) тя е първата снимка на разчупена, Бети. После обаче пробвах, докато нямаше още никой, та отчупеното парче, парче сирене, резен домат... и хайде на следващата снимка без отчупеното.
      Много харесвам с маслини и аз. И колкото повече добавки има - по-добре :)
      Прегръдка и хубава седмица и на теб!

      Изтриване
    2. :)но хапчица има на последната само.
      И аз съм по добавките..

      Изтриване
    3. Защото Бети, съм наредила снимките отзад напред по реда на снимането :)

      Изтриване
  9. Много интересна рецепта, излежда много вкусна!
    Поздрави Пепи :)

    ОтговорИзтриване
  10. Е, бива ли толкова време да я криеш? Пепи, чудна е фокачата и рецептата е много интересна! Хубав ден и много усмивки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Успешно скрита, нали :)
      Честит вторник на теб, Кате!

      Изтриване
  11. С какво ли не съм месила,Пепи,но с газирано комай никога.Ще трябва да проверя как се движат нещата в тази посока,особено при вида на чудната ти фокача!Даже мислех,че с яйце е мазана,гледай какъв блажен тен има само!
    И за предварителното нагряване на тавата ще имам предвид,навярно оказва нужното значение за хрупкава долна коричка.
    Прегръдка от мен и един хубав април да ти се очертава! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Роси, нали знаеш, че с газирана вода и баниците стават хубави?
      Явно и на тестото СО 2 действа добре и го изпълва с мехурчета.
      А в руските форуми преди много години още показваха хлябове, които се поставят да се пекат или на загрята плоча, или в загрята тава. Сега и по ТВ го показват. Но наистина получава хубава коричка отдолу.
      Прегръдка и хубава вечер и на теб!

      Изтриване
  12. Благодаря за рецептата, Пепа. Стана чудна фокачата. Друг път като правя ще пробвам със зехтин вместо свинска мас. Правил съм преди доста време по рецепта на Джейми Оливър, но изискваше доста повече време - цяла нощ в хладилника. Поздрави :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Поздрави и на теб :)
      Може да направиш със зехтин, но нали знаеш, че маста придава по-пръхкав вкус на тестените :) Но пък ще може да сравниш и да кажеш как е по-добре :)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...