28 април 2013 г.

Декупаж, салфетки и яйца



      Започна се от месец поне голямото козунако-правене, а аз упорито отказвам да правя козунаци. Т.е. дори и сега да направя за лична употреба (правила съм, когато нямаше по магазините и не ме плашат), за празника на нас ни трябват 7-8 броя,  които не ще тръгна да меся нощем. Затова се посвещавам на опитите да  направя декупаж със салфетки на яйца. И много искам  да го покажа, тъй като - освен, че се прави лесно, яйцата стават и по-здрави със салфетките :) а това е много важно за всяко Великденско яйце (преди час правихме упражнението "Чупене на украсените яйца"). Аз ги правих на небоядисани яйца, но съвсем успешно може да се украсят и боядисани в един цвят яйца.

     Първо, преди десетина дни видях  обяснението за декупаж със салфетки тук във форума, а  малко по-късно и Йоана публикува съвсем подробно и постъпково  обяснение за този начин на украса на яйцата. 


     Първия ми опит не беше съвсем успешен - готовите яйца имаха релеф от гънките на салфетката, или пък тя се късаше, тъй като ползвах наличните такива - сравнително тънки се оказаха едните, а другите - по-плътните - с големи макове или великденски яйца - и тези картинки обвиваха цялото яйце.  Но пък си извадих изводите:
Салфетките трябва да са с малки  картинки, наситени цветове и от плътна хартия.
Ако може - яйцата да бъдат бели, или поне светли. И тъй като предпочитам да ползвам био-яйцата от село :) ще си боядисвам и украсявам каквито имам.


Яйцата се мажат с белтък и са съвсем приемливи за консумация - няма лепила, бои и друга химия при украсата им. 
Това е, което ни трябва:
Сварени яйца (или кухи - черупки, ако ще стоят повече време за украса. Измити, подсушени) 

1 суров белтък
салфетки с наситени цветове и не-големи картинки - обясних защо.  Ако са дву- и три-пластови - отлепва се само горния слой, с картинките.
Кокошката ми е подарък от приятел и нямаше как да не включа в тази фотосесия с яйцата :) Снежи,  много ти благодаря!
:flower: ще бъде украса и с яйцата на празника у нас!


Първия начин с цяла салфетка: 
Белтъка се разбива само с вилица.
Яйцето се поставя в средата на салфетката - като в торбичка. Краищата и се повдигат нагоре и излишното над яйцето се изрязва. Прегънатите участъци също се изрязват, за да се поизпъне салфетката по яйцето (или поне голямата част от излишното). 

Така приготвеното "опаковано" яйце  се намазва с белтъка - от него салфетката се навлажнява и залепва за яйцето. Не бива много да се повтаря, за да не се разкъса салфетката.
Яйцето се поставя на хартия за печене, за да съхне - около 2 часа. Тук на мен ми беше под ръка ножицата и използвах ушите и :) яйцата като по мярка паснаха на тях и оставих така да суша. Е, извадих и резервната ножица. 


Втори начин с изрязани картинки от салфетката: 
(който повече ми допадна и  тези, втората партида, вече станаха изпънати  без целулит въпреки, че салфетката  пак беше тънка.)
Изрязват се картинки от салфетката  - цветя, животинки, насекоми.
Едно по едно се поставят на приготвеното яйце. Всяка поставена картинка се  намазва с белтъка - така залепва веднага, но тъй като е мокра отново се пипа внимателно - тук може да си помогнете с малка чашка, на която да поставите яйцето, за да не държите с пръсти и да  налепите с картинки и белтък и останалата му част.
И отново съхнат 2-3 часа, освен ако не бързате и не им помогнете със сешоара да изсъхнат по-скоро.



А аз най-вероятно ще се допълвам с още картинки тук :)) 

Тук - долу в ляво,  зелените. По идея на дама от ФБ - боядисани с лук и зелена боя. Според нея, със всяка  боя става, но на зеленото най-добре изпъкват шарките от лука. Послушах, много ми харесаха и днес ще направя още. 
Люспи лук се нарязват на ивици и поставят в купа или чиния. Яйцето  се потапя във вода и овалва в люспите. Те не полепват плътно навсякъде, но това е идеята. 
Така оваляното яйце се поставя на парче  марля или тънък  дамски чорап , изпъва се и се връзва стегнато.  Така вече се поставя в боята и сварява яйцето. След като изстине се изважда от "опаковката" и почистват люспите. 


и последните с люспи от лук - най-много на тях се радвам :)  Ето тук може да се види техниката на приготвяне - най-сполучливи станаха със  зелен цвят боя. 






37 коментара:

  1. Пепи,чудесно си се справила с декупажа!Честит празник и успешна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. оо Таня, похвалата от теб значи много! Благодаря ти!
      Поздрави и успешна седмица и на теб!

      Изтриване
  2. Пепи, чудни са ти яйчицата! Аз не виждам релеф, ама ти си знаеш.
    Със сигурност ще са чудна украса на великденската трапеза.
    Искам само да попитам - какви салфетки ползва? Специални за декупаж или?

    Поздрави и лека вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. съвсем обикновени, Гери, каквито имах. Гледах филм и се сетих, че мога да опитам през това време. Едните - сравнително тънки, трябва да се внимава с намазването, да не се разкъсат. От многопластовите по-добре се получиха, но пък бяха огромни маковете, та почти обгръщаха цяло яйце.
      На снимка 2, 3 и 4 се виждат гънките им. И тъй като са тънки салфетките, като се намокрят с белтъка - прозират. Затова е хубаво да е бяло яйце.

      Изтриване
  3. Пепи, много ги харесах още във Фейсбук, много са ти пъстри и красиви! Аз преди две години правих декупаж с изрязани цветчета от салфетка, но лепих с едно лепило и правих само върху черупки. Много амбициращо е, като гледам тези красоти може пак да подхвана декорацията. Хубава нова седмица, Пепи и ще се радвам да допълваш още!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не чакай, Кате, но лепи с белтък. Не си струва черупки да изпразваш.
      Хубава нова седмица и на теб!

      Изтриване
  4. Mерсаж, Пеп, както си го обяснила изглежда по-вероятно да се пробвам, иначе не съм по такива пипкави изпълнения. Много полезен ми е споделеният ти опит.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз мислех, че е пипкаво :) но не е. Включи малката госпожица да помага с изрязването - това е най-бавната част.

      Изтриване
    2. О, къде без нея, Пеп, ако знаеш какво гурмеце се очертава тя... :))

      Изтриване
    3. Няма на кого да прилича, нали :)
      Но пък ще ти бъде стръхотен коректив, ако се наложи :)

      Изтриване
  5. И аз съм планувала да потренирам тази техника, Пепи и добре, че сподели за проблемите с големите фигури :) Много хубави са станали, любимо ми е това с метличината, а сега ще огледам моят набор от салфетки :) Поздрави и хубаво настроение при празничната подготовка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Снежи, ами аз писах - мака обгърна почти цяло яйце; с яйца имах двупластови - ами с 2 яйца от тях се завива пак цялото яйце.
      Огледай се и чакам твоята реплика по темата :)
      Хубава празнична седмица да ти е, Снежи!

      Изтриване
  6. Прекрасни са !
    Така обяснено и аз си мисля че ще мога да го направя :) но дали ще се справя?
    Обаче ми подейства стимулиращо :) Поздравления !

    ОтговорИзтриване
  7. Красота, много ми харесват тези уникални яйца. Ще пробвам и аз да няправя подобни. Поздрави

    ОтговорИзтриване
  8. И на мен ми подейсва мотивиращо...много са ти красиви яйцата!Пепче,благодаря за подробностите!

    ОтговорИзтриване
  9. Ще се радвам да се пробвате Маги, Живе!
    Няма само аз да се мотивирам, я :))

    ОтговорИзтриване
  10. Страхотни са!Видях ги и на живо!

    ОтговорИзтриване
  11. Пепчо, и аз се канех, ама пак за догодина остана;)
    Няма кой да иде да ми купи салфетки, лепило и тъна-мъна от центъра, а тук по селата доставката... абе какво се обяснявам?;) Страхотни са и виж как ни даваш готови изводи- като се реша, само малки картинки ще взема;)
    Жестоки яйца, а децата биха оценили здравината;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не лепило, Мъхче - белтък ти трябва. Предполагам -имаш яйца :) И салфетки - каквито има. Все пак няма на изложба да ги носиш, за разнообразие ще получиш нов модел великденски яйца. Че и здрави. Да, много добре ще бъде оценена точно здравината им :)

      Изтриване
  12. Пу за мен яйчицето с метличината, а ако са тъмни рисунките по салфетките, прозират ли черупките под тях?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Бих ти го дала :) но го няма вече :))
      Да, ако са по-тъмни и плътни салфетките - не прозират черупките.

      Изтриване
  13. Пепа, прекрасни са! А и обясненията са голяма помощ!
    Хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  14. Браво, Пепчо! Страхотно си се справила! И аз май ще пробвам да направя няколко бройки по този начин.
    Хубави празници и прятна почивка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. БЛагодаря, Диде-Веси :)
      Хубави и светли празници и на теб!

      Изтриване
  15. Харесаха ми още във фейса, опитах, но не си одобрих резултата!Не е за мен ,пипкава работа! А ти си се справила добре!Поздрав и хубави предпразнични дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Сонче!
      Весели празници и на теб!~

      Изтриване
  16. И тук да кажа, Пепи, много красиви яйца :)))
    Хайде, покажи сега и другите :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Допълних лучените, довечера да снимам и другите и тогава :)

      Изтриване
  17. Много са красиви,Пепи!
    Предлагам да направим бартер-аз ти замесвам козунак,ти ми правиш ей такива яйчица,става ли?
    Много са ми красиви,ама пусно нЕмам нерви да се пипкам да изрязвам и лепя,по-добре да врътна един козунак :) .
    Сърдечен поздрав изпращам отново!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Роси и веднага се съгласям на бартера с козунаците :))С удоволствие ще ти направя няколко, докато врътнеш ти козунака :)

      Изтриване
  18. Много са красиви и ефектни - поздравения и от мен...
    Честито възкресение Христово, Пепи и
    Светли Великденски празници,
    с пожелания за здраве и благоденствие,
    за мир, любов и светлина! Диана

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...