25 септември 2013 г.

Най-вкусният печен заек :)


Доказано е, че през лятото денят е ама много дълъг.    Обаче денонощието въпреки това  пак е 24 часа. Така и не измислиха как да го  пораздърпат с часовете, че да стига за такива като мен, дето им се иска да е поне 30.  Не знам дали от  недостиг на часове,  или от силната топлина мислите ми се стопиха, но е факт, че цяло лято  отлагах това гостуване при Дарина
А когато ми отправи поканата, Коконича беше крайно непретенциозна като   каза „Стига ми и само печена пържола”.   :) защото и тя обича пържоли.  
Обаче аз май съм изредила всички пържоли, де що можеха да се изпекат, сготвят, или изпържат.  И естествено си пасувах безидейно с какво да и гостувам. Докато една вечер приготвих  такъв един заек с твърдото убеждение ,че ще го вечеряме аз и младежите, а авджи ще вечеря салата с добавки, тъй като на него  всеки  заек, сготвен  извън грънеца е сухо месо. И естествено ще си помрънка. Тъй като съм чирпанска снаха,  завета на Чудомир  „Жена ако не гълчи, а мъж, ако не мълчи” у нас е обърнат на 180* и  се бях подготвила да се подмазвам и със студена ракия за салатата.  
... Не се наложи. На авджи не само му хареса, ами още на другия ден споделил на колежки какъв страхотен  печен заек бил ял  този път.  Завалията, все едно друг път не е бил страхотен. 

Тогава ме осени прозрение, че с тази му рецепта можех да  гостувам на Кокона-Дари,  но поради късния час на заешката фотосесия снимките видяха бял свят само в отчетните теми във форума. А заека – наистина сочен, наскоро приготвих пак и по двете причини – да му се насладят пак човеците, пък аз да му направя по-прилична фотосесия. Е, не че успях  много с времето и този път, но пак е по-добре от миналия. 
Та ето го – Най-вкусния печен заек! 



Или 

печен паприкован заек със салвия. 


 Продукти:

1 заек (около, но над  1,5 кг) 

за „замазката”** 
50-60  мл соев сос
30-40 мл зехтин/олио 
2-3 фино пасирани  скилидки чесън
3 с.л.  червен пипер; 
2 с.л. брашно
1 ч.л. черен пипер (ако не обичате мааалко люто дори  – без него) 
1 с.л. горчица (едрозърнеста) 
1 ч.л. сол (на вкус)

2 х 100 мл. мл бяло вино  
60 гр. масло (1/2 пак.)
7-8  тънки ленти сланина, или суров бекон (не пушен!) 
5-6 стръка салвия*

Приготвяне:
* Заекът се нарязва на порционни парчета (8 бр.). 
* Подсушават се с кухненска хартия или с  мека кърпа без власинки.  
* Намазват се тънко с маслото. 
* Смесват се всички съставки за „замазката” – получава се гъста каша.
* Всички парчета месо се намазват  с нея (по-лесно и чисто е с гърба на някоя чаена лъжица, така и така ги използвахме доста в мерките горе).  
* Всяко готово парче се поставя в плик за печене – целият заек се събира в два плика; на един ред (пликовете поставени в тавата, в която ще се пече заека). 
* Върху всяко парче месо се поставя по една лента сланина, 2-3 листа салвия. 
* Оставят се за ~ 30 мин.  в хладилник.   
* Фурната се загрява на 200*; в пликовете си прибавя внимателно виното (затова е 2 х 100мл) и по 50 мл. вода и завързват.  Внимателно, за да не отмие подправките от месото :smile1:
* Тавата се поставя във фурната и пече на 200*, докато заври течността в пликовете – около 15 мин , след което градусите се намаляват на 160* и пече около час и половина (ако е „по-възрастен” заека – 2, 5 ч. с малко повече вода. 
* След като се извади тавата, пликовете се срязват отгоре, внимателно се избутва месото и соса от тях в тавата – внимателно, защото парата ще излезе от пликовете и може да изгори; отстраняват се парчетата сланина  и връща във фурната за още 6-7 мин. 



*Салвията придава приятно тръпчив вкус. Преди съм правила подобен заек с розмарин, който е не по-малко силен, но със салвия ни харесва много повече.  Подправките могат да бъдат по вкус, но аз препоръчвам да опитате със салвия :smile1: 
**Замазката  пази месото от изсушаване, докато се пече и то остава сочно. 

51 коментара:

  1. Вкусно гостуване ! Хубава рецепта ! Поздравления ,Пепи !

    ОтговорИзтриване
  2. Работя и живея в малко населено място и имам предимството да си купувам зайци /и други продукти/ директно от производителите. Чисто и много елегантно месо. Приготвен по този начин, заекът наистина е много вкусен. Настина, "замазката" пази месото от изсушаване. Даже веднъж го приготвях за една интернационална компания - облизаха си пръстите. Междувпрочем, руснаците наричат питомния заек "кролик" и много го ценят. Винаги, когато се чудя какво месо да избера за гости, и като заложа на заешко, приготвено /приблизително/ по този начин, резултатът е много добър. Малко е подценявано това месо, а е толкова диетично...Ех, ако и на мен ми гостува някой така, както Пепи на Кокона - няма да върна тавата...Но ...и това, че ни подсети за заешкото, е напълно достатъчно. Поздрави - АНА

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Връзката с производителите е много важна, Ани. Тук поне месото не е познато, защото го няма в нито един месарски магазин, освен една само голяма търговска верига. А и по селата малко се отглежда - напр. в моето никой не отглежда зайци, макар да не са трудни за гледане - ваксинираш ли навреме.
      Но пък М. обича да ги отглежда и селектира дори :) Див ми се случва от време на време, но питомния е с по-нежно месо.
      Руски език учихме в училище :) и въпреки, че ми помогна, когато започнах да ровя в руските форуми, общуването там ме научи повече, отколкото в училище. А рускините ценят месото на кролика.
      Пожелай си гостуване :) нали знаеш, мечтите се сбъдват :)
      Поздрави и от мен !

      Изтриване
    2. Пеп, царица на месата си! Изглежда наистина сочен и мнооого вкусен! Прегръдки и хубав четвъртък!

      Изтриване
    3. Благодаря ти, Иглика :) Хубава петъчна вечер на теб!

      Изтриване
  3. Ах, Пепи, ах, тези твои зайчета, ах, защо влязох аз тук преди сън...! :)))
    Добре, че не съм бременна, че иначе щеше да ми идеш на крак с тавата и заека в нея :))))
    Върхът е това зайче, Пепи! Облизвам се и отивам да си подсмърчам тихо в кревата!
    Лека ти нощ, прегръдки и хубаво утре от мен, Изкусителко!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кулинарните страници се четат само сутрин, след закуска, иРМА :)
      Благодаря ти, хубави събота и неделя на теб!

      Изтриване
  4. Неприлично рано е за заешко, ама няма да шумя, пак ще намина да му се полюбувам към обед, Пепи! Страхотен е, а печенето на всякакво месо в плик е с гарантиран резултат. Прегръдки, мила! :)

    ОтговорИзтриване
  5. Е как няма да е вкусен Пепи, с винце, масълце и любимата салвия? Чудо! Взимам се, че няма кой да ми го сготви :)

    ОтговорИзтриване
  6. Това е любимото месо на моето семейство и много често го консумираме, приготвено по различен начин. С удоволствие ще изпробваме и тази рецепта, защото ми изглежда ... вкусно! Благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Започни с малко, Вили, салвията е тръпчива подправка и не всички я приемат от първи опит (като мен)
      Ще чакам отзиви :)

      Изтриване
  7. Пепи, независимо, че не публикувам рецепти с месо, съпругът, както знаеш е ловец и често приготвям дивеч. Често, често, колкото носят...:)....Та, прочетох с внимание рецептата и потънах в атмосферата, която си създала... У дома най-често заекът е предпочитан на капама, а понякога обезкостен (с това слава богу, не се занимавам аз) и завит на руло с разни неща вътре. Непременно ще направя и тази рецепта. Досега с градински чай съм приготвяла диви гълъби само.
    Хубава вечер и слънчев утрешен ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. На капама и ние обичаме, Бети и това е най-честата манджа, която готвя от дивеч не само за в къщи, но и за дружинката. Ей сега, идната седмица се открива "едрия" лов и имам едни такива чувства, че ще готвя с казана.
      Пробвай салвията на печено месо. Не да опитваш де, да го сготвиш :) надявам се, твоите хора ще харесат.
      Хубава вечер и хубави почивни дни!

      Изтриване
  8. Уютно и заешко се чувствам тук..................:))))).Прекрасна рецепта,Пепи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. само чаша вино съм пропуснала :)
      Благодаря, Миленка!

      Изтриване
  9. Обещаваш ли, че е най-вкусният? Имам един-два, които само чакат подходяща рецепта. Ще търся салвия, видяло се е :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. обещавам :) Да съм те подвела до сега?
      Дори да нямаш салвия, сложи любима подправка, но ей така го намажи със "замазката" :)

      Изтриване
  10. Чудесно гостуване, Пепи,
    изглежда много апетитно, а рецептата ти е гарантирано вкусна.
    Поздравления и хубав уикенд, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Дианка! Хубав и слънчев уикенд и на теб!

      Изтриване
  11. Освен да се облизвам, какво друго ми остава?! :)
    Ако ми попадне заек, така ще ги приготвя!
    Прегръдки и хубава неделна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И друго месо на големи парчета става добре така, Инче.
      Прегръдки, живи и здрави!

      Изтриване
  12. Пепи, чудесна рецепта!
    С твое позволение ще се възползвам от нея.
    О, ама я чакай да ти отговоря, както едно време казваха в Пазарджик. "И аз така го готвя". И след това тайничко и подробно да прочета рецептата ти. Хи.
    Поздравления и ако има възможност аз ще подсигуря продуктите, а ти да сготвиш заека. Става ли?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Възползвай се колкото си искаш, Ели :)
      Стига да ни е отдаде възможност, ще го знаем, щом аз и ти така го готвим :)
      Или поне рибка, а?

      Изтриване
  13. О-о, благодаря ти за вкусната идея и лесното й приготвяне. На мен зайците общо взето са ми малко проблемни за приготвяне...не знам защо, а пък милото най-редовно мъкне зайци, та точно ето такова заглавие за най-вкусен заек ми трябваше (-:

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. САмо да е питомен, Диде. Ако е див - не знам дали ще стане така.
      Така не изсъхва, докато се пече. Пробвай :)

      Изтриване
  14. Pep-4o, благодаря за рецептата! Правя я вече втори път, наистина е най-вкусния заек. А... и първия път беше с див заек, получи се и крехко и сочно и много добре овкусено. Прекрасна рецепта, поздравления!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. а аз благодаря за доверието в рецептата :) И много се радвам, че сте харесали :)

      Изтриване
  15. Прочетох страхотни отзиви за тази специална смес, Пепче и веднага си я записвам. Казвала съм ти, че когато приготвяме цяло животно - агне, заек, палим пещта, та не ми се е налагало да се чудя как да пека във фурна. Всъщност, с едно изключение, преди години правих цяла печена пълнена патица във фурната, стана страхотна - сочна и вкусна, а аз не си записах рецептата и идея си нямам откъде и какво четох, за да я приготвя. Тази марината ще ми е вариант следващия път, когато искам пак да приготвя патица.
    Поздрави и усмихнат ден! :D

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. ама ти просто си я пропуснала. Тази смес (подобна) се прави открай време за замазка на агнешко месо :) (за справка - виж ми агнешкото печено) е, моята е малко обогатена. Но пък върви на пиле, на свинско, на заек - на всякакво месо. Ще чакам да споделиш, като направиш на патица как е :)

      Изтриване
  16. Уникално вкусно ми се получи!
    Отклоних се на следните места. Сложих чаша бира вместо винце. Сложих половин лъжичка горчица защото имах истинска френска дижонска и ми се стори че ще превземе всички други миризми и вкусове. Не успях да намеря салвия. Заека беше от охладените в LIDL - just wonderfull.
    Благодарности! Сполай ви!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нищо от отклоненията не е фатално :) Важно е - замазка да има. А салвията е аромат - когато може, опитайте с нея. Аз харесвам, но може на Вас да не харесва тръпчивия и аромат :)
      Поздрави от мен и благодаря, че се доверихте на рецептата ми :)

      Изтриване
    2. Здравейте,днес направих половин заек по вашата рецепта и се получи страшно вкусно нещо.Единствено не сложих вино заради детето и салвия.Замених с мащерка и малко сушен розмарин.В по-късен етап наредих около плика картофки ,гъбки и повечко масълце.По някое време разрязах плика и смесих всичко и...воала,облизахме си пръстите,даже и детето,дето е капризно.С нежелание досега се захващах със заешкото,че все не ми се получваше,но сега вече имам спокойствието и точната рецепта.Благодаря ви!Поздрави,Илина!

      Изтриване
    3. Сега вече няма да е с нежелание :) Много се радвам, Илина, че ти се е получил добре и сте харесали! Виното винаги може да избегнете, но ако имате възможност - пробвайте го и със салвия. Щом приемате аромата на розмарин, салвията няма да ви бъде силна. А е различна, с тръпчив аромат и я препоръчвам, съдейки по капризните деца :) макар и големи, и у нас.
      Поздрави и хубава вечер!

      Изтриване
  17. Че е лято лято е и жегите са непоносими, но покрай постното ми се дояде и месце, и нали заека е леко месце, реших да приготвя поредната ти рецепта в моята кухня. В момента се пече, но поради липса на торбички в магазина го сложих в Йена Глас и без Салвия, сега ще чакам резултата :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Надявам се резултата да е бил вкусен :) Нищо, че е без салвия, подправките запазват месото сочно.
      А жега не жега - налага се да ядем. :)

      Изтриване
  18. Винаги правя заека пълнен, но сега пробвах по тази рецепта. Стана невероятно вкусно. Нямах вино и вместо него сложих бира, но резултата е... С две думи обрах овациите :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Браво! Много се радвам за което :) Печеното месо и с бира е вкусно, няма проблеми за да се замени виното.

      Изтриване
    2. току що си хапнахме зайчето.Рецептата е уникална.Благодарим!!!

      Изтриване
  19. Здравейте! Реших днес да приготвя едно зайче по вашата рецепта, но искам да попитам, дали мога да го сложа в глинен гювеч вместо торбички?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може. Но сложете на дъното обърната чиния, за да лежи заека на нея, да не е директно на дъното. И под капака сложете лист фолио , за да уплътни - иначе капаците не затварят плътно

      Изтриване
    2. Благодаря много за отговора! Вместо едрозърнеста горчица ( нямаше в магазина) използвах мека горчица с магданоз и чесън. Надявам се, че няма да е голям проблем .

      Изтриване
    3. никакъв проблем не е вида на горчицата.

      Изтриване
  20. C тази рецепта мога ли и да го напъля без да го правя на парчета

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може да го напълинте, разбира се. В блога има и рецепта за пълнен заек, но обвивката тук :) е по-вкусна.

      Изтриване
  21. И със заешко е много вкусно, но и с пилешко се получава екстра!

    Аз понеже нямам пликове, правя го в тава(ниска тенджера) с капак... Тази вечер май ще е в по-малка тавичка под фолио.

    ОтговорИзтриване
  22. Аз да попитам, защо бекона да не е пушен?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пушеният е обработено месо, което разбрах преди години от приятелка/в този бранш, че при следваща по-дълго топлинна обработка става канцерогенен. Както и пушените меса.

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...