10 октомври 2010 г.

Картофени кюфтета



       През  първите години когато започнах да готвя, за мен бе ужас да правя картофените кюфтета, а много ги обичах. Сигурно килограми съм изкарала от тигана на малки, разпаднати парченца, нямащи нищо общо с името "кюфте".
Това беше хубаво на големите предприятия по онова време с много колежки, че ако имаш провал, все някой ще те научи как. Дори не помня вече коя колежка беше, но откакто ги правя така, няма фирА. smile1

Продукти: за около 20бр. кюфтета ( което си зависи от големината им)
около 1 килограм картофи
200 г  сирене
100 г кашкавал (или пак сирене)
2-3 яйца ( ако са малки 3, на мен последните партиди все са ми дребни)
2 с.л. кисело мляко с 1 ч.л. сода за хляб
сол на вкус (малко, че сиренето и кашкавала са солени)
1 глава лук
копър и магданоз (по половин връзка зелени)
черен пипер, чубрица
4-5 с.л. брашно (4 с.л. галета)


за паниране:
6 белтъка (или 3 яйца)
галета и брашно
олио за пържене
сусам по желание 


кисело мляко и майонеза - в съотношене 2/1 части
копър, сол, счукана скилидка чесън (или две, три smile1) или чесън напрах/гранули


Приготвяне:
* Картофите се сваряват в подсолена вода до омекването им.
* Отцеждат се и веднага заливат със студена вода за 10 мин.
* Белят се, пасират (с ръчната преса) или намачкват с вилица, заедно с яйцата и киселото мляко.
* Сиренето и кашкавалът се настъргват, зелените подправки и лукът - ситно нарязват (или мелят в чопър) и с всички останали продукти се омесва добре. (Ако трябва, прибавя се още брашно - лъжица от сместа, поставена не трябва да се "клатушка" или стича)
* Хубаво е (желателно дори), ако имате време да оставите сместа в хладилник за около 2 часа да се охлади.  
* В отделни чинии се сипват брашното, галетата, разбиват белтъците.
* Мазнината за пържене се загрява - маслена баня, поне 1 пръст олио или зехтин за готвене.

* С мокри ръце се взема по лъжица от сместа, овалва се добре в брашното, след това овалва добре с ръце, докато поеме брашното, овалват в галетата; притискат леко с ръце, придавайки им кръгла или елипсовидна форма, потапят в разбитите яйца (белтъци) с щипка сол и поставят в добре загрятата мазнина (не на много силно - на 3/4 от мощността на котлона). Пържат се до зачервяване от двете страни и изваждат на метална скаричка, да се отцедят (или кухненска хартия)
*** Когато ги панирам в яйце, предпочитам да ползвам само белтъците - слагам в сместа с картофите само жълтъци, а оставям белтъци за паниране. При пърженето от жълтъците олиото започва да се пени много бързо и пяната излиза и извън тигана :) ако разбира се пържите повече от 3 тигана. А когато са потопени само в белтъци, пяната, която прави олиото е съвсем малко. 


- Като вариант понякога след потапяне в яйцата отново овалвам картофената топка в галета и тогава пържа.
- Ако виждам, че сместа е малко по-рядка (много зависи от сорта картофи) вземам с лъжица от сместа и поставям в горещата мазнина. Пак се изпържват добре, но са малко безформени. Което по никакъв начин не пречи на вкуса.

- Тези са печени на грил плочата - те са по-сухи, защото няма никаква мазнина по тях, освен 3-4 лъж. вътре в самата смес. Също много ги харесаха.

- Най-лесно и бързо стават във фурната (и също не се напиват с много мазнина): След потапянето в белтъците се нареждат на хартия за печене в тавата. Фурната е загрята на 220*, пекат се две тави едновременно на вентилатор, за 15- на мин. бяха готови.
- Не на последно място много успешно се замразяват - нареждат на няколко пласта, между тях свежо фолио. Когато потрябват, изваждат, оставят само 20-на мин. да отдъхнат (докато загре фурната) потапят в разбити яйца и пекат във фурната
Подобни са Рошковците, но с още добавки.
- Ако сместа за картофени кюфета ми е много (или не ми се правят) , най-бързото и вкусно решение е Картофено руло с разни работи nyam nyam

* Всички видове приготвени картофени кюфтета ги хапваме задължително с млечно-чесновия сос.
* Който пък върви съвсем не само на кюфтета, а на салати, на яйца, или други видове хапки и затова често в къщи винаги има готов такъв, който правя направо в бутилката - сипвам продуктите, затварям капачката и разтърсвам добре.


47 коментара:

  1. Пепчо, благодаря :)
    И аз като теб по описаните причини не ги правя :)
    Сега непреммено ще опитам, че ги обожавам и то точно с този сос!
    Хубава вечер и спорна, нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  2. Не си спомням от кога не съм пържила картофени кюфтета, пека ги, но не ги панирам. Много лъскавки изглеждат, ще пробвам и така :)
    Хубава нова седмица, Пепи :)

    ОтговорИзтриване
  3. От панировката е, Зори, аз съм пържила без - нямат такъв "гланц"
    Дани, пробвай печените.
    Хубава и успешна седмица и на вас!

    ОтговорИзтриване
  4. Хайде, нави ме за тези кюфтенца :)
    И аз много ги обичам, ама все от магазина ги сервирам на масата вкъщи :))), което ме подсеща за един случай като студентка как се тръшнахме на гости на една наша колежка, която само разправяше колко вкусно картофено руло правела... та й се натресохме неколцина с торба картофи и разни там меса, кисели краставички и... не помня още какво беше :)

    Хубава нова седмица и от мен :)

    ОтговорИзтриване
  5. Ох, Пепи, приятелко моя....на моите очите им все в твоя блог....и сега мира нямам...нали се сещаш за какво иде реч? Ами да, кИфтаци ще правя! Ани каза че ще донесе чувал с картофи и докато не им "писне" да не спирам да им правя!!!! щото и аз ги гоня из тигана....пък и да се науча най-после....Ама моите са много гадни, нали?
    За бой си мила моя, за бой си!Но си те обичам!
    Нора

    ОтговорИзтриване
  6. Пепчо, ще ги пробвам. Отдавна не съм пържила, все в тавичката ги правя. Благодаря за рецептата :)
    ,,,,,,,,,,,,,,,62
    3

    ОтговорИзтриване
  7. Този път не успях да опазя коментара, последното е от малкият :)

    ОтговорИзтриване
  8. Целувки на малкия сладур, благодаря му :)))
    Тутулинка, чувствата са взаимни, знаеш :) Поне докато не спомена думата л...
    Поздрави на теб и твоите момичета!
    Инче, не е сложно, а тези от магазина в повечето случаи не струват, ще се убедиш сама, като направиш.

    ОтговорИзтриване
  9. Пепи, страхотно изглеждат!
    Знаеш ли, точно онзи ден, свекърва ми спомена за такава панировка, само с белтъци, при която картофените кюфтенца никога не се разпадали. Не съм пробвала така, за първи път чух да се правят по подобен начин и ето ги твоите апетитни кюфтенца - живо доказателство, за успех на панировката с белтъци, че и с точна рецепта в пропорции.
    Много, много ти благодаря!
    Прегръдка и целувка от мен и пожелание за много хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  10. Пепс, това е нещо любимо на Ради!
    При мен не се разпадат/може да е от картофите/, но ги правя по-различно - с цяло яйце. Другото, което ми направи впечатление е киселото мляко вътре...Понякога слагам сирене и кашкавал, понякога си ги хапваме отделно с кюфтетата.
    Не ми дават да правя във фурната - искат си ги пържени. Ще пробвам и по твоя начин с белтък и мляко.
    Сега и ако коментара ми се появи, ще е чудесно - повечето пъти не се получава нещо.

    ОтговорИзтриване
  11. Весе, появи се :)
    Ние сиренце "отвън" винаги си хапваме, май с всяка манджа. Тази година като започнеш да купваш картофи, ще видиш какво чудо е ......
    И аз обичам пържени...., пък макар и нездравословни, но никой не иска да и пържи.
    А млякото - не знам защо слагам, май остана от годините, когато "гасях" содата в него.
    Лети, ще чакам да пробваш и да кажеш как е.
    Благодаря,хубава седмица и на вас!

    ОтговорИзтриване
  12. Пепи,
    и аз обичам картофени кюфтета.
    Твоите изглеждат много апетитни, а и със сиренце - голямо изкушение.
    Чудесна рецепта, поздрав и хубава вечер, Диана

    ОтговорИзтриване
  13. да, да и аз ти благодаря за подробните обяснения и варианти. Харесва ми и пипер бюрек по-долу! чудни есенни рецепти

    ОтговорИзтриване
  14. благодаря, Дианка, при теб има много картофени предложения, а някои от тях вече съм опитвала :)
    Райна, възползвам се максимално от времето на тези зеленчуци, още малко и идват "гумените"

    Хубав есенен ден на вас, дами!

    ОтговорИзтриване
  15. Аз ли да купувам картофи /компири/...хи-хи...

    ОтговорИзтриване
  16. ти де, нали каза, че тази година нямате хубави картофи :)

    ОтговорИзтриване
  17. Привет и от мен! Скоро попаднах на този блог и страхотно ме кефи! Сърдечно благодаря на pep-4o!
    Ще опитам и аз да дам някакъв, макар и скромен, принос в приятното занимание на готвене и хапване!
    Тук, при тази рецепта, бих предложила един вариант на сос, който аз си измислих в годините, когато нямаше нет...:)
    Слага се на котлона касирола или дълбок тиган, налива се олио да покрие дъното, сгорещява се, добавя се една голяма и пълна с купка лъжица брашно, запържва се колкото да го поеме олиото, отгоре се сипва една кофичка кисело мляко и се бърка докато се изглади брашното и още 2 -3 минутки. Ако не сте нацелили пропорцията брашно - мляко, поправяте или с още малко мляко, или с още малко варене. Сваля се от котлона и се добавя счукан със сол чесън в количество според предпочитанията / в нашия случай това е една цяла глава! /, и подправки на вкус: черен пипер, копър...
    Този сос фантастично допълва всякакви пържени/ панирани/ зеленчукови ястия!

    ОтговорИзтриване
  18. Благодаря за коментара, Галка, а соса ти ще го пробвам - със сигурност, а щом има в него чесън и копър - убедена съм, че ще ми хареса.

    ОтговорИзтриване
  19. Иииих... ама окапах аз клавиатурата!

    Пепи, чудни са кифтачетата! Ако знаеш как обичам такива .. :-D

    Поздрави и много, много :-)))

    ОтговорИзтриване
  20. Благодаря, поздрави и на теб, Дими :)

    ОтговорИзтриване
  21. И аз ще пробвам кифтаците при първа възможност, веднага щом изровим картофелите от калната нива! :)

    ОтговорИзтриване
  22. Страхотна рецепта, Благодаря от сърце
    жалко че не я прочетох цялата от началото инъче щях да ги направя на скара, а не пържени, но пак станаха трепач

    ОтговорИзтриване
  23. Галка, изрови ли картофите :)
    Биби, на скара - на райета не знам дали ще станат - не съм пробвала там. Това е на плоча, където всъщност нямат шанс да се разпадат.

    ОтговорИзтриване
  24. всичко ми харесва цялата кухния

    ОтговорИзтриване
  25. още не съм опитал :(

    ОтговорИзтриване
  26. Страхотни са. Само че аз вместо крумид лук сложих праз.

    ОтговорИзтриване
  27. moje li da zamenq sireneto s ka6kaval?

    ОтговорИзтриване
  28. Аз попромених рецептата ти, но станаха пак чудни кюфтенцата.. Облизахме си пръстите вкъщи (не буквално де ;)) Направих ги без содата и киселото мляко(нещо не ми се връзват). А и галета нямах под ръка. А на яйцата (от големичките 3бр разделих белтъка от жълтъка. Жълтъка в сместа на картофите белтъка за панировката. Дори и лукът ми беше зелен( цяла връзка.) :). А понеже чесъна нещо не ни понася на стомасите, а майонеза лично не обичам, направихме си традиционната "салатка" - краставици, нарязани на кубчета, с цедено мляко(катък), копър, захтин и сол (нетечния вариант на таратора :) ).. Перфектна ни беше вечерята и уж лека, ама нещо ми е тежко :)) Благодаря ти много за рецептата, за първи път картофените кюфтенца ми се получават толкова добре!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Какво съвпадение :) И ние днес вечеряхме картофени кюфтета.
      Содата с киселото мляко ги слагам, за да бухнат малко :) Някои знам, че им слагат и по малко мая за хляб, но аз лично предпочитам содата.
      Галета слагам, защото ми попива по-добре влагата на продуктите и не ми бие на брашно в готовите кюфтета. Откакто правя кюфтета (и такива от кайма) с галета, винаги имам няколко пакета резерва от нея. Но днес трябваше да уползотворя едно царевично и правих с него.
      За всичко останало :)) честно казано никога не съм спазвала точно рецептата от към подправки и грамаж. Но аз знам каква трябва да ми е гъстотата на "тестото" и ако трябва - коригирам. Горното се наложи да измеря заради сина ми, който успешно се справи с направата им (и то с начални 3кг. сварени картофи) по тези количества/пропорции и най-вече заради него имат мярка :)
      Важното е веднъж да им хванеш цаката и после - на вкус.
      Радвам се, че най-после са ти се получили кюфтетата, а "сухия" таратор е една страхотна гарнитура за тях.
      Поздрави!

      Изтриване
  29. Днес направих картофените кюфтета. Станаха чудни! Много благодаря за рецептата. Поздравления за блога!!! Желая Ви много здраве, късмет и успехи във всяко начинание и разбира се и в кухнята! Поздрави!!! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ха така! Хвани им цаката и си хапвайте със здраве :)
      Много се радвам ,че са Ви харесали!
      Благодаря :)

      Изтриване
  30. izglejdat mnogo vkusni ste opitam i az ot mnogo vreme ne sam pravila kartofeni kufteta blagodarya za receptata

    ОтговорИзтриване
  31. Привет!
    Пълнещ устата със слюнка е този блог! :)
    За много жени, готвенето е загуба на време. Приготвяш нещо с часове, което "изчезва" за минути.
    Имам свой си трик за запазване целостта на картофените кюфтета и ще се радвам на споделя.
    Сварените цели и необелени картофи се оставят за минута под течаща студена вода. Обелват се и се настъргват на едрото на ренде. Добавя се едно яйце, сол на вкус, малко сирене, малко кашкавал, чер пипер, копър, магданоз. Оформят се кюфтета. Докато са още топли се поставят във фризер или в камерата на хладилник за около половин час. Пържат се в сгорещено олио, оваляни само с брашно примесено с малко галета.
    По тази рецепта не стават толкова мазни/което всъщност си зависи от сорта на картофите/, по леки са и се избягва панировката.
    Поднасят се с каквото ви душа сака.
    Да ви е сладко!
    :))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за споделеното :) Може на някого да е полезно.
      Мазното зависи повече от начина на пържене :) ако мазнината не е добре подгрята, има да пият олио.
      Поздрави и хубава седмица!

      Изтриване
  32. Да си призная - не съм много по готвенето. Или поне не бях. От известно време, обаче, ме е полазила някаква муза и съм се разготвила яко! Днес исках нещо без месо и реших да са картофени кюфтенца. Случайността ме изпрати тук и искам да споделя: - Не мога да повярвам, че тез кифтаци съм ги направила аз :))))))) - най-вкусните и най-КРАСИВИТЕ на света!!!
    Мнооого благодаря! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Бравооооооооо на теб! Веднъж хванеш ли им цаката на картофените кюфтета и вече няма да ти се опрат :)
      Да ви е сладко!

      Изтриване
  33. Пеп-4о, имам питане относно:
    "С мокри ръце се вземат по лъжица от сместа, овалва се добре в брашното, след това овалва добре с ръце, докато поеме брашното, овалват в галетата..."

    Как на добре оваляно в брашно кЮфте ще залепне галетата? След малко ще ги правя и умувам за това. Мерси :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Като оваляш с ръце топчето карофена смес, то поема брашното и става хубава, лепкава топка, по която галетата залепва. Ама ти сигурно си ги направила вече

      Изтриване
  34. Защо моите кюфтенца стана на каша като почнах да ги пиржа направо се разпаднаха 😭

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Защоото нещо с картофите не е както трябва - или са варени обелени и нарязани и са поели много вода или не са извадени веднага
      Много съвсем начинаещи в кухнята хора се научиха да правят картофени кюфтета по тази рецепта така че няма грешка
      Като сте видели че сместа е на каша изобщо не е трябвало да ги пържите , а да изсипете в някаква тревичка и да ги изпечете

      Изтриване
  35. Бих искала да споделя и аз своя опит, всички вкъщи обожаваме картофени кюфтенца и ги правя често, т.е. имам опит. Без да критикувам предложената рецепта, бих споделила, че с кисело мляко и сода вътре предпоставяме кюфтенцата да поемат прекалено много олио при пърженето. Правя ги само със сварени картофи, сирене и кашкавал, овалвам в галета и в разбито яйце. Подправки - по ваш вкус, аз слагам само чер пипер. Млечният сос е подходящ, ние ги обичаме с лют кетчуп.
    Относно блога - адмирации за авторката! Често влизам тук, приятно и полезно е.
    На всички жени, които обичат да готвят - моите поздрави! Зорница

    ОтговорИзтриване
  36. моите кюфтенца досега ги правех без кашкавал и ставаха добре. сега реших да робвам с кашкавал но от него те се разтекоха и не станаха много добре оформени. иначе сместа си беше добре. като сурови си бяха стегнати оформих ги хубаво но като започнах да пържа...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Най-вероятно е от вида на кашкавала напоследък има такива кашкавали, които не стават за панирани и печени. Почти никога не слагам кашкавал само сирене

      Изтриване
  37. Както винаги- безупречна рецепта. Много сполучливи и вкусни кюфтета се получиха. Благодаря за рецептата! Кр.Стоянова

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...