2 юли 2014 г.

Патладжани пармиджана или звучното Melanzane alla Parmigiana


      Има едно предаване по Фиеста ТВ - "Италианска идилия с Лидия", в което водещата Лидия Бастиянич каквото и да готви го прави с такава лекота и изкусително, че ти идва да си оближеш пръстите. Кухнята и е много близка до нашата; готви  много сосове и с много чесън, което автоматично я поставя до Жак Пепен в моите очи.  
    Тази рецепта за Патладжани пармиджана съм гледала неведнъж (нали въртят предаванията) и всеки път се заканвам да я започна още следващия ден. Рецепта-класика, която се намира в почти всеки кулинарен блог, или сайт, а погледнато през Гугъл се вижда и разнообразие в изпълнението и.  Аз обаче заложих на точното изпълнение на рецептата на Лидия и сме много, много доволни от резултата. Притесненията ми, че патладжана е пържен и би се напоил с мазнина са напразни - изразходваното количество олио за панирането им беше около 80 мл., което е нормално за една "манджа". Между другото аз и с пърженето на патладжаните нямам такъв проблем с олиото, от който се оплакват много хора - как им отивала по половин или една бутилка олио за пържене на 2 кила патладжани.  За да не подгизва от мазнина, патладжана ми винаги е посолен, отцеден, много добре подсушен и се пържи на силен котлон, така, че да се пържи бързо, а да не се напоява. 


      Тайната на удивителния вкус на това ястие се крие в подправките и сиренето. Доматен сос с чесън, риган и босилек....ароматен пармезан и добре разтопена моцарела. Моите хора усещат по-острия вкус на пармезана и се наложи да измънкам, че това е от новия кашкавал, който съм купила. Името на рецептата повелява тя да бъде изпълнена с пармезан, но освен вкуса и цената му не е за подценяване, затова може да си го направите с кашкавал :) (мръсна дума според някои за тази рецепта). Е, няма да бъде точно Патладжани пармеджана, но пак ще бъде вкусно. Гарантирам  smile1  неведнъж съм готвила  патладжани с доматен сос, поръсени обилно с кашкавал.
      Патладжана е паниран в брашно, яйце и галета точно по рецептата на Лидия Бастиянич. Така галетата обира влагата на доматения сос и след като изстина (пак харесвам повече изстинали патладжаните) се отрязаха много прилични порции. 


Продукти: 
3-4 средни патладжана  (~ 1кг)
сол 

3 яйца 
1/2 ч.ч. брашно
1 и 1/2 ч.ч. галета 
сол, 
олио за пържене (1 ч.ч., но зависи от големината на тигана - ~ 1см )

~ 700 мл доматен сос*

200 г пармезан (100 настърган и 100 аз настъргах) 
250 г моцарела (в случая моята е  бейби)
риган, босилек, чесън 



Приготвяне:

* Патладжанът се почиства и бели на ивички (или целия, ако така ви харесва).
* Нарязва се напречно на кръгчета с дебелина около 1 см.
* Посолява се и оставя да се отцеди за около час.**
* Изплаква се под студена вода в гевгир и подсушават добре всички парчета.
* Олиото се загрява в тиган; Всички парчета се овалват последователно в брашно, разбитите яйца с щипка сол и галетата, като се изтупват от излишното и пържат до зачервяване от двете страни.
* Изваждат се в чиния, покрита с абсорбираща (кухненска) хартия, за да попие излишната мазнина.
* Дъното на съда за готвене (вътрешния на мултикукъра) се покрива с малко от доматения сос.
* Поръсва се с настърган пармезан. 
* Нареждат се плътно панирани  кръгчета патладжан и се притискат леко в доматения сос. 
* Залива се равномерно с доматен сос, поръсва се с пармезан и нареждат резени моцарела. 
* Накъсват се няколко листенца босилек,  поръсва щипка риган и пасираните скилидки чесън. 
* Следва отново  ред патладжан, доматен сос и сирената, докато се изчерпат продуктите (3 реда). 
* Най-отгоре се залива с доматения сос и поръсва с малко пармезан.
* Натиска се бутона MENU (средния от дисплея, с тенджерката) и избира програма за готвене 6 (Запичане, или Експрес ).  на дисплея се появява 40 (мин.) С копчето за време (вдясно от менюто)  времето се увеличава на 60 мин.. 
* Следва натискане на бутона START  ...... 


Когато Мултикукъра  изключи, вътрешния съд се изважда и се оставя да се охлади, преди да се нареже и извадят порциите. Не ползвайте метални ножове и лопатки, за да не нараните вътрешното покритие.
Когато е още топло, разтопените сирена са меки и се точат на конци, но аз пак ще си кажа, че го харесах повече студено. Поръсено с още пармезан smile1  

С чаша студено бяло вино :)  моето е специално, подарък от мил приятел. 




* Доматения ми сос е готов, правя си през лятото. Може да ползвате готов доматен сос; да си изварите в обикновена тенджера на котлона, както е в рецептата ми, или както го обичате; да приготвите предварително доматения сос в мултикукъра - поставяте всички продукти, включвате менюто на режим 7 (Запичане/Експрес) или 5 (Супа), където соса ще ври силно и ще се редуцира за 1 -1.5часа.  Времето зависи от количеството сос, който се приготвя -  по-добре да е повече, защото дори да остане е много хубав за пици и спагети. 
** Белия патладжан по принцип е с ниско съдържание на  соланин и не горчи. Въпреки това го посолявам, да се отцеди, защото така омеква месото му и освен, че се пържи по-бързо, не поема и много мазнина.  Ако обаче имам от светлолилавия патладжан на мама - не го беля, защото е с много тънка кора. 
***Рецептата я приготвих в  Multicooker ( SR-TMJ501)  и от тези продукти излязоха 5 прилични порции. 
Лидия я приготви във фурната, където също може да си я сготвите -  тавичката е с диаметър около 28см. Или да се увеличат пропорционално продуктите, според желаното количество готов продукт. След като се наредят всички продукти, тавичката се покрива с алуминиево фолио и се пробиват няколко дупки в него. Пече се в предварително загрята на 180* фурна за 30 мин., маха се фолиото и продължава да се запича (около 15 мин.), докато се зачерви сиренето отгоре. Оставя се да почине 15-20 мин, след което се нарязва и поднася. 

Ако пък не искате да  пържите патладжаните и смените сирената, може да видите и изпълнението на рецептата от Роси



44 коментара:

  1. Чудесна рецепта. Само да ми падне моцарела и я почвам веднага.
    И... наздраве с виното.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз ще ти напомням, да не забравиш :)
      Наздраве, Ели!

      Изтриване
  2. Страшни са, Пепи! Брой ни и нас на вечеря у вас ;)
    Наздраве и от мен! :)

    ОтговорИзтриване
  3. Обичам тези патладжани.
    Рецептата започнах да я правя преди 15 години от една италианска книга,
    но побългарено откъм сирене и кашкавал :)
    Но никога не панирам с яйце патладжана :)
    Чудесно изглежда твоя!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. пробвай с панирания патладжан, Дани :)
      Не се знае кое ще ти хареса повече

      Изтриване
    2. Не обичам панираното да има вкус на пържено яйце :)

      Изтриване
    3. тя затова галетата е последна :)
      иначе каква панировка без яйце ;)

      Изтриване
  4. Прекрасно, просто прекрасно. Нямам какво повече да кажа...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. остава само да го направиш :) Виж кого ще убедиш за дегустатор ;)

      Изтриване
  5. Приказна рецепта, обожавам това ястие, не съм знаела точно как се прави, запомням си твоя начин! Поздрави от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. той не е мой, а на доня Лидия, Павлинка :) ако ти се отдаде възможност - гледай епизод с нея.
      Поздрави и от мен :)

      Изтриване
  6. Това е великолепно! Наистина великолепно!

    ОтговорИзтриване
  7. Изглежда адски адски вкусно! Страхотна идея, Пепи! Ще се прави, макар и без мултикукър...
    Усмивка от мен :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. :) усмихнат ден и от мен! Надявам се те зарибих с него, щом не си правила до сега :)

      Изтриване
  8. Лелееее,добре,че след малко отивам да диря нещо за обяд,как само ме подкова с тези кадри,Пепи!
    Тотален разкош си сътворила!
    Наистина многофункционален е този уред,щом е удачен за толкова разнообразни кулинарни процедури.
    Ястието ти е станало върховно,поздравления и за невероятно апетитните снимки!
    Прегръдка от мен и прекрасен ден,другарче мило!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, мила Роси! Твоето изпълнение е едното от първите, което излиза в Гугъл и всеки птъ ме подстрекава да го направя :) не знам защо чаках до сега.
      Прегръдка и за теб!

      Изтриване
  9. Пепи, страхотно изпълнение - дори по апетитно отколкото на доня Лидия ....
    Често си я гледам, доста неща ми харесват, защото готви в т.нар. домашен стил и в общи линии не се захласва по точни количества. И сетне като си ги правя - гледам продуктите да са същите, а си ги напасвам по вкуса....
    С поздрави

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много ми е приятно да те видя тук :) Здрасти :)
      И аз затова я харесвам, че не се превъзнася по точните количества. Аз гледам да пиша ориентировъчни за хора, които държат на тях :) или за моите човеци, като им се наложи. но при второ готвене е абсурд да ги измервам :)
      Поздрави и на теб!

      Изтриване
    2. Ха-ха! При мене второто готвене вече е нещо по-различно (и понякога дори по-вкусно)
      Лек ден!

      Изтриване
  10. Пепи, може ли и аз да си бодна от тази вкусотия... Прекрасна е! Хиляди пъти по мой вкус. А Лидия е велика, няма две мнения. :) Ти обаче не й отстъпваш, знай си го. Поздрави сърдечни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. ооо, благодаря ти, Гери! Може да го приготвиш сега през лятото - няма месо, пърженето ще замениш с печене :)
      Поздрави и хубава вечер на теб!

      Изтриване
  11. Пепи, това е истински разкош!

    ОтговорИзтриване
  12. Пепи, отдавна и аз се каня, само чакам да станат патладжаните в градината. Уникално вкусни! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хубаво, че те подсещам да и тб да ги направиш :) Понякога малко му трябва на човек.

      Изтриване
  13. Ева, не се кани, има и хубави нашенски патладжани на пазара. Пробвай и няма да съжаляваж - и гледай рецептата на Пепи - по-добра отколкото на Дунята

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. а тя моята е 95% по Лидия и този път спазена :d

      Изтриване
  14. Звучно име, вкусно ястие и неустоимо апетитно представяне, Пепи,
    и рецептата, и изпълнението, и снимките - страхотни!
    Благодаря за чудесната идея, поздрави и хубаво лято!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти и аз, Дианка!
      Поздрави и хубаво лято и на теб!

      Изтриване
  15. Страхотно е, Пепи! Много харесвам патладжанените ти фантазии, като например онези с месцето медальончетата:). И тези тук не са за изпускане, никак даже. Но ти си си майсторка на всякакви изкушения, затова ми остава само да запиша рецептата:). Прегръдки и прекрасни почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Онази с месцето е най-добра, Кате :) и телешко.
      Но тази пък има много сирена, та не и отстъпва :)
      Прегръдка и за теб и хубав неделен ден!

      Изтриване
  16. Ама сигурна съм, чи писах коментар преди дни тука..както и да е - ще повторя, мака и с други думи :))
    Обичам патладжан, правя подобен на този, но с доматен сос с копър и чесън. И не знам коя е Лидия :)) Рядко гледам кулинарни предавания, обикновено случайно - малко ме изнервят, не знам защо1 претпочитам списанията, нета...Та твоята рецепта ще пробвам, но още ми е рано за патладжан, както за диня примерно - обичам ги към края на август, сега по-скоро ми е тиквичково примерно:)) Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Веси, Лидия е по Фиеста ТВ. Тя и Жак Пепен в предаванията им пипат с такава лекота и говорят спокойно (изключвам дубльорите, които също добре са подбрани), че ти действат успокояващо. Ама и двамата са обаятелни личности, няма как да ги пропуснеш. И ще ти призная, че книгата на Жак Пепен да съм я отворила 5-6 пъти :) но предаванията съм повторила, потретила да гледам :)
      направи ги тези патладжани, като ти стане патладжанено. Роси ги прави и с тиквички, би могла да опиташ с тях. аз ако трябва да избирам един от тези зеленчуци - веднага бих избрала патладжан :) не обичам много-много тия тиквички.
      прегръдка и за теб!

      Изтриване
  17. "Новият кашкавал" който си купила, а? Ха ха
    Аз няма да ти откажа мазничко и миризливо ястие. Обичам миризливи сирена, обичам и патладжан, а съчетанието е повече от чудесно. Мммм :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. добре, че минават понякога тези номера :)
      Да си направиш това, гарантирам ти, че е много, много вкусно :)

      Изтриване
  18. Уважение за начина, по който е поднесена рецептата- стегнато,прегледно,ясно!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. с година и половина закъснение :) но благодаря!

      Изтриване
  19. Еххх, тез канибали, бреее... няма ли нещо за вакли овчици? (не ми се ще да изяждам събратята вълци)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Има и за овчици, разбира се :) Много вкусни рецепти с лапад и спана предлага блога :) т.е. аз.

      Изтриване
  20. Много добра рецепта! В момента ще я пробвам. С благодарност оставам към Вас.

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...